• En
  • دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

پژوهشگر ارشد پژوهشکده مدیریت دانش و توسعه مبین:

ایجاد پایگاههای جدید صنعتی ایران در جهان با بهره مندی از قدرت و ظرفیت صندوق توسعه ملی

ایجاد پایگاههای جدید صنعتی ایران در جهان با بهره مندی از قدرت و ظرفیت صندوق توسعه ملی
امیر حسین مقدسی با بیان اینکه فعال سازی سرمایه گذاری مستقیم خارجی از دستاوردهای جدید صندوق توسعه ملی است، گفت: ایران می تواند با بهره مندی از قدرت و ظرفیت صندوق توسعه ملی با موفقیت از سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد پایگاههای جدید صنعتی خود در منطقه و جهان استفاده کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، وبینار علمی-آموزشی صندوق توسعه ملی، با حضور امیر حسین مقدسی پژوهشگر ارشد پژوهشکده مدیریت دانش و توسعه مبین، با موضوع "درمان ترجیحی سیستماتیک اقتصاد جمهوری اسلامی در هزاره سوم از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی با محوریت صندوق توسعه ملی" روز دوشنبه 29 خرداد 1402 به صورت برخط برگزار شد.

مقدسی در این وبینار در خصوص تاثیر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد در حال توسعه،گفت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی می تواند به یک کشور در حال توسعه کمک کند تا پایگاهی صنعتی به دست آورد و به رقابت صادراتی دست یابد؛ برای نمونه کشور چین شواهد قابل توجهی از چنین جهش صنعتی با مدد از سرمایه گذاری های مستقیم خارجی ارایه کرده و به طور هوشمندانه ای از سرمایه گذاری مستقیم خارجی استفاده کرده و از مشارکت خارجی برای کمک به ایجاد ظرفیت های تولیدی و صادراتی خود ابتدا در صنایع سبک مانند نساجی و اسباب بازی و سپس در صنایع بالاتر در بخش های منتخب نیز استقبال کرده است.

پژوهشگر ارشد پژوهشکده مدیریت دانش و توسعه مبین، در خصوص علت عدم ورود مکفی صندوق توسعه ملی در بخش سرمایه گذاری خارجی، اظهار داشت: صندوق توسعه ملی با ارایه تسهیلات به واحد های تولیدی به نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق بانک های عامل داشته اما خوشبختانه در ماموریت جدید خود قصد دارد به صورت مستقیم وارد سرمایه گذاری شود.

وی ادامه داد: البته کارکرد صندوق در 10سال گذشته را نمی توان نادید گرفت به طور حتم ارایه تسهیلات به بخش خصوصی و غیر دولتی اقدام مفیدی بوده ولی در گام جدید خرید سهام و مشارکت صندوق در پروژه ها نیز افزوده می شود.

تاکید بر داشتن استراتژی ورود و خروج به موقع صندوق از طرحها

مقدسی با تاکید بر داشتن استراتژی ورود و خروج به موقع از این طرحها، افزود: باید در ابتدا طرحهایی که توجیه اقتصادی کافی ندارند شناسایی و از ورود صندوق به این طرحها جلوگیری شود؛ همچنین در حوزه سرمایه گذاری خارجی در 5 سال گذشته اقدامهای موثری شروع شده ولی به دلیل تحریمها به نتیجه نرسیده و نگاه دولت به منابع صندوق به عنوان خزانه دوم کشور از عمده دلایل عدم تحقق سرمایه گذاری خارجی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: حدود 60 درصد از منابع صندوق توسط دولت های مختلف در طول 10 سال گذشته به بهانه تحریم و مسایل سیاسی برداشت شده است که بالغ بر 60 تا 70 میلیارد دلار است.

پژوهشگر ارشد پژوهشکده مدیریت دانش و توسعه مبین، از دیگر مشکلات صندوق را اهمیت منافع ذی نفعان صندوق اعم از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: هم اکنون حساب های صندوق نزد بانک مرکزی بوده و سازمان برنامه نیز علاقه چندانی به سرمایه گذاری در خارج از کشور ندارد و به صندوق به عنوان خزانه دوم و تکمیلی نگاه می کند در حالی که بازدهی سرمایه گذاری خارجی بیش از 6 درصد پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ورود مستقیم صندوق به مگا پروژه ها و شراکت در پروژه های کلان اقتصادی، افزود: درست است که صندوق به دنبال شریک شدن در مگا پروژه ها است ولی به طور قطع ارایه تسهیلات را قطع نمی کند و شرایطی را در راهبردهای جدید فراهم ساخته تا به صورت تلفیقی هم در ارایه تسهیلات و هم در سرمایه گذاری عمل کند.

مقدسی با تاکید بر تمرکز روی اقدامات حمایتی سرمایه گذاری، اضافه کرد: همچنین می توان یک صندوق ویژه در دل صندوق توسعه با هدف حمایت از توسعه بخش خصوصی ایجاد کرد تا با دسترس قرار دادن بودجه عمومی برای سرمایه گذاری های مستقیم خارجی خاص به نتایج درخشانی در توسعه و آبادنی کشور دست یافت.

وی اظهار داشت: فعال سازی سرمایه گذاری مستقیم خارجی از دستاوردهای جدید صندوق توسعه ملی است و صندوق توانسته از طریق شرکت های داخلی و در قالب کنسرسیوم عمل کند و بر اساس مصوبات زمستان 1401 هیات امناء ، 3 میلیارد یورو برای این بخش در نظر گرفته شده که 20 درصد آن معادل 600 میلیون یورو برای سرمایه گذاری مستقیم اختصاص یافته است.

پژوهشگر ارشد پژوهشکده مدیریت دانش و توسعه مبین، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی در تمامی بندهای مترقی قانون اساسی، سند چشم انداز و برنامه های توسعه، بسترساز و نقش آفرین است، گفت: ایران می تواند با بهره مندی از قدرت و ظرفیت صندوق توسعه ملی با موفقیت از سرمایه گذاری خارجی برای ایجاد پایگاههای جدید صنعتی خود در منطقه و جهان استفاده کند.

دانلود پاورپوینت این وبینار

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :