• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

تحولات صندوق‌های ثروت ملی در اسفندماه 1402

تحولات صندوق‌های ثروت ملی در اسفندماه 1402

مجتبی قلی پور

کارشناس معاونت مطالعات و برنامه‌­ریزی

 

سرمایه‌گذار افزایشی صندوق های ADIA و مبادله امارات در در بخش خدمات مالی (به خصوص در شرکت های بزرگ آمریکایی). صندوق مبادله پیش تر اقدام به خرید 70 درصد از سهام گروه سافت بانک به مبلغ سه میلیارد دلار کرده بود. هدف صندوق مبادله، تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در بازارهای اعتباری جهانی از طریق گروه سرمایه گذاری فورترس (Fortress) که بیش از 50 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت خود دارد، است.

منبع: https://lnkd.in/emDMuyz3

 

سرمایه گذاری در طرح کربن‌زدایی توسط بلک راک و صندوق تماسک و عقد هفتمین قرارداد سرمایه‌گذاری به میزان 150 میلیون دلار برای سازنده باتری‌های حرارتی توسط شرکت استارتاپی آنتروا انرژی (Antora Energy). این سرمایه برای افزایش تولید باتری‌هایی است که بر پایه بلوک‌های کربن جامد هستند و با انرژی‌های تجدیدپذیر گرم می‌شوند. این مشارکت که در سال 2021 راه اندازی شد.

منبع: https://lnkd.in/eK-Tt3ar

 

وام 2 میلیارد دلاری صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) از بازارهای جهانی و مجموع بدهی 36 میلیارد دلاری آن. این بدهی برای کمک به PIF برای تأمین مالی طیفی از خریدها، تنوع اقتصادی و پروژه های گیگا داخلی استفاده می شود که قرار است سرمایه گذاری سالانه آن را از حدود 40 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار در سال 2025 افزایش دهد. بعید است که افزایش بدهی انبوه این صندوق در سال 2024 به دنبال 7 میلیارد دلار جمع آوری شده اخیر، متوقف شود و بازار انتظار دارد که انتشار اوراق قرضه سبز بالقوه به حداقل 10 میلیارد دلار در سال 2024 برسد.

منبع: https://lnkd.in/ehJNzw2u

 

راه اندازی اولین صندوق سرمایه گذاری VC توسط صندوق QIA قطر (در استارتاپ ها با اولویت بخش فناوری و مراقبت های بهداشتی) با بیش از 1 میلیارد دلار در وجوه جهانی و منطقه ایVC.

به عقیده مدیرعامل QIA: ایجاد یک شبکه اکوسیستم نوپا در قطر برای تنوع بخشیدن به پایگاه اقتصادی این کشور در بلندمدت اساسی است.

به نظر می‌رسد این اقدام از ابتکار مشابهی توسط صندوق PIF عربستان الگوبرداری شده است که صندوق سرمایه‌گذاری Jada را در جولای 2018 با سرمایه سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری راه‌اندازی کرد. هدف Jada سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری استراتژیک در استارت‌آپ‌های فناوری در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، به‌ویژه عربستان سعودی است. صندوق مبادله امارات هم راهبرد مشابهی در کره جنوبی از طریق شرکای ووری ونچر داشته است. صندوق مبادله همچنین با بهره گیری از دو برابر شدن حجم بازار اعتبار جهانی از سال 2018 به 1.7 تریلیون دلار، یک قرارداد مشارکتی 1 میلیارد دلاری با گلدمن ساکس برای سرمایه گذاری در معاملات اعتباری خصوصی در سراسر آسیا-اقیانوسیه با تمرکز ویژه بر هند امضا کرده است. از نگاه مبادله، هند، به عنوان یک بازار کلیدی با فرصت های قابل توجه در اعتبار خصوصی است.

منبع: https://lnkd.in/eZxpQAMu

 

خیز نرم و راهبردی کشورهای حاشیه خلیج فارس به استفاده از قدرت نرم برای به دست آوردن نفوذ ژئوپلیتیکی از طریق روابط اقتصادی و فرهنگی، به ویژه در حوزه MENA و مناطق آسیای مرکزی. اگرچه جنگ سرد درون کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با توافق بین دوحه و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی فروکش کرده، اما رقابت‌ها همچنان داغ است و آنها برای نفوذ منطقه‌ای و در زمان تشدید حساسیت‌های ژئوپلیتیکی در تلاش هستند. در این هفته، عربستان سعودی روابط خود را با بحرین از طریق صندوق‌های مستقل خود تقویت کرد، در حالی که اداره سرمایه‌گذاری قطر در حال عمیق کردن روابط خود با ازبکستان است.

منبع: https://lnkd.in/eMraPY9s

 

حرکت PIF به سمت هدف پایان سال 2025 خود یعنی 1 تریلیون دلار با 8 درصد از سهام آرامکو، به منظور تامین مالی برنامه تنوع اقتصادی تهاجمی پادشاهی. این سهام توسط دولت به پرتفوی آن منتقل شده است. با این اقدام، صندوق می تواند سهام خود را دو برابر کرده و به حدود 328 میلیارد دلار برساند و این انتقال معادل بیش از 23 درصد از کل دارایی های تحت مدیریت صندوق است که در پایان سال 2022 اعلام شده است. با توجه به اینکه AUM صندوق PIF اکنون از 860 میلیارد دلار فراتر رفته است، سهام آرامکو تقریباً 37 درصد از ارزش پرتفوی را تشکیل می دهد و آرامکو قرار است سالانه میلیاردها دلار به عنوان سود سهام به PIF پرداخت کند که می تواند مجدداً سرمایه گذاری شود.

منبع: https://lnkd.in/e3xGvbZX

 

سرمایه گذاری صندوق مبادله ابوظبی و Bpifrance فرانسه در جنوب صحرای آفریقا تحت نظارت پارتک با تمرکز بر فناوری آفریقا. مطابق تجربه های پیشین، برای سرمایه گذاران صبور که قادر به انجام معاملات خوب هستند، این منطقه بازده بلندمدت قابل توجهی را ارائه می دهد که می تواند بازدهی بزرگ ایجاد کند و همچنین تعهد صندوق ها به اهداف توسعه پایدار را نشان دهد. در حال حاضر، صندوق ویرونگا آفریقا مستقر در رواندا، تحت حمایت سازمان سرمایه گذاری قطر، استراتژی سرمایه گذاری خطرپذیر خود را در سراسر این قاره پیش می برد.

منبع: https://lnkd.in/eWyRRDdg

 

حضور صندوق تماسک سنگاپور در در فضای فناوری از طریق سرمایه گذاری در شرکت OpenAI. این صندوق نه تنها هوش مصنوعی مولد را هدف قرار می‌دهد، بلکه بر روی زیرساخت‌های پشت آن (از تراشه‌ها و محاسبات پیشرفته گرفته تا مجموعه‌های داده منحصربه‌فرد برای کمک به مدل‌سازی که از این پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کنند) نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. تماسک همچنین بر حمایت از شرکت‌های پرتفولیوی برای استفاده از فناوری برای افزایش ارزش خود، از جمله ایجاد قابلیت‌هایی برای نوآوری مشترک محصولات و خدمات، متمرکز است.

منبع: https://lnkd.in/eUb3c9XW

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :