• En
  • دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران در وبینارعلمی-آموزشی صندوق توسعه ملی مطرح کرد:

راهکارهای فرهنگ سازی و تبیین الگوی ذهنی حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی

راهکارهای فرهنگ سازی و تبیین الگوی ذهنی حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی
شجاعی با اشاره به راهکارهای موجود برای فرهنگ سازی و تبیین الگوی ذهنی حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: تبیین مفهوم منابع صندوق به عنوان ثروت ملی، افزایش سهم بخش خصوصی از منابع صندوق برای پروژه های مولد، تنوع بخشی منابع ورودی صندوق به ویژه انفال، پرداخت تسهیلات صندوق به پروژه های مولد و سرمایه های زاینده ی اقتصادی به ویژه مگاپروژه ها و جلوگیری از رسوب منابع، نزد صندوق، بانک ها و یا وام گیرندگان، موجب سهولت در اجرای ماموریت های صندوق می شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سید علیرضا شجاعی سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران و مشاور وزیر صمت در وبینار تاثیر فرهنگ سازی رسانه ای در حفظ منابع ملی در صندوق توسعه ملی، از سلسله وبینارهای علمی-آموزشی صندوق توسعه ملی که به صورت برخط برگزار شد؛ با بیان اینکه صندوق توسعه ملی طبق ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز به ثروت های ماندگار و حفظ سهم نسلهای آینده تاسیس شده است، گفت: همواره از سوی مسئولین صندوق بر روی کلید واژه هایی نظیر ثروت، مولدسازی ، ماندگاری ثروت، سرمایه، امانتداری و حفظ سهم نسلهای آینده تاکید شده است که در ابتدا باید مفهوم صندوق توسعه ملی به عنوان ثروت برای نسلهای آینده تبیین و جایگاه صندوق در رشد اقتصادی کشور به درستی تعریف شود.

شجاعی، با بیان اینکه فلسفه ی وجودی صندوق از دیدگاه بخش دولتی و خصوصی متفاوت بوده و باید به درستی تبیین شود، گفت: بخش خصوصی و دولتی هر دو از ذی نفعان صندوق هستند و در این بین تبیین ماموریت های جدید صندوق برای این دو بخش حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تغییر رویکرد صندوق از اعطای تسهیلات به سرمایه گذاری، افزود: کلید واژه های جدیدی در دوره ی جدید صندوق شکل گرفته است؛ برای نمونه سرمایه های صندوق باید هر ساله دست کم 20 درصد افزایش یابد تا در دهه های آینده پشتیبان فرزندان ایران زمین، بدون اتکاء به نفت و گاز باشد.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران، اضافه کرد: یکی از مهمترین کلید واژه های اعلام شده از سوی مدیران صندوق، حرکت تدریجی به سمت سرمایه گذاری به صورت 50-30-20 است به گونه ای که 20 درصد منابع تثبیتی برای بودجه، 30 درصد به صورت توسعه ای و 50 درصد از منابع به صورت صیانتی باشد و به سرمایه گذاری اختصاص یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اختصاص منابع صندوق به نسلهای آینده باید رویکرد های جدیدی نیز در حوزه مالی صندوق شکل گیرد.

شجاعی با ذکر اینکه برای تبدیل صندوق توسعه ملی به صندوق ثروت ملی نیازمند بکارگیری کلید واژه های دیگری هستیم، اظهار داشت: هم اکنون تغییر رویکرد از اعطای تسهیلات به سرمایه گذاری به طور جدی مطرح شده است و مفهوم سرمایه در مقابل ثروت قرار گرفته است.

وی، با بیان اینکه مفهوم صندوق ارزی در مقابل ریالی قرار دارد، افزود: همچنین هم اکنون در صندوق توسعه ملی مفهوم وام به دولت ها در تضاد با کمک به دولت قرار گرفته و سرمایه گذاری نیز در مقابل بنگاهداری است چرا که برخی افراد در ابتدا صندوق را متهم به بنگاهداری کردند.   

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران، با بیان اینکه زمان مهندسی و مدیریت افکارعمومی گذشته است و صندوق باید به سمت بازاریابی افکار عمومی برود، تصریح کرد: هم اکنون صندوق توسعه ملی در حکمرانی جدید به دنبال بکارگیری افرادی است که در ترویج ادبیات صندوق کمک کرده و سفیران صندوق توسعه ملی شوند که در این زمینه صندوق به خوبی عمل کرده و حرکت های خوبی نیز داشته است؛ هرچند در ابتدا با واکنشهایی روبرو بود به ویژه در زمینه ی وصول مطالبات صندوق به صورت ارزی، که در ابتدای کار تیم جدید صندوق با جدیت مطرح و دنبال شد.

وی در ادامه مدل مفهومی تبیینی ناب را ارائه کرد و گفت: در این مدل انتخاب موضوع درست، موضع مناسب، انتخاب ذی نفعان درست، بکارگیری ابزار مناسب و زمان اجرای درست در رسیدن به این مدل مفهومی ناب نقش اساسی دارند به طوری که ممکن است اجرای طرحی به 5 سال زمان نیاز داشته باشد، بنابراین طرح باید از کلیه جهات بررسی شود.

شجاعی در ادامه این وبینار، یک مدل سه محوره عنوان کرد که در آن هدف رسیدن به نقطه ترکیب ذی نفع- موضوع- ابزار است به طوری که مشخص شود چه موضوعی برای چه گروه از ذی نفعانی و از طریق چه ابزارهایی قابل انجام است.

وی با اشاره به برخی راهکارهای موجود برای فرهنگ سازی و تبیین الگوی ذهنی حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: تبیین مفهوم منابع صندوق به عنوان ثروت ملی، افزایش سهم بخش خصوصی از منابع صندوق برای پروژه های مولد، تنوع بخشی منابع ورودی صندوق به ویژه انفال، پرداخت تسهیلات صندوق به پروژه های مولد و سرمایه های زاینده ی اقتصادی به ویژه مگاپروژه ها و جلوگیری از رسوب منابع، نزد صندوق یا بانک ها و یا وام گیرندگان، موجب سهولت در اجرای ماموریت های صندوق می شود.

سرپرست دانشگاه صنایع و معادن ایران با ذکر اینکه می توانیم از مسیر صادراتی کردن محصولات و فناوریهای دانش بنیان مسیر جدیدی برای ارزآوری فراهم کنیم، افزود: به منظور حمایت از پروژه های مولد و مگاپروژه ها، سیستم بانکی نیز باید در تخصیص تسهیلات به متقاضیان به صورت ترکیبی با صندوق مساعدت کند.

وی با تاکید بر اینکه "رشد" باید مبنای همه ی فعالیت های کشور شود، گفت: اجرای کلیه ی برنامه ها بر اساس ملاحظات آمایش سرزمین نیز اهمیت دارد به گونه ای که در همه ی استانها پروژه ها از نظر اثرگذاری بر نرخ رشد اقتصادی سنجیده شود و منابع محدود استانی و ملی صرف طرحهایی شود که بیشترین اثر را در زنجیره های تولیدی و افزایش قابل توجه تولید ناخالص داخلی دارند.

شجاعی با تاکید بر اینکه حل چالشهای اقتصادی کشور از طریق همفکری با نخبگان جامعه و حضور موثر مردم میسر است، افزود: برای تصمیم گیری درست باید ذی نفعان کلیدی که بیشترین اثر پذیری از تصمیم گیری های صندوق دارند؛ شناسایی شوند که با توجه به تفاوت درخواسته ها و نیازهای ذی نفعان، شناسایی این تناقضات نیز با اهمیت بوده و باید لیست درستی از آن تهیه شود.

وی با اشاره به ورود صندوق به سرمایه گذاری خارجی و تعاملات اخیر با کشورهای غرب افریقا و کشورهای عضو اکو، تصریح کرد: بنابراین علاوه بر نگاه داخلی باید نگاه بین المللی نیز داشته باشیم و به این منظور در ابتدا ابزارهای این بخش فراهم شود.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :