• En
  • دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تشریح کرد؛

شروط موفقیت صندوق توسعه ملی در صنعت نفت

  • 20 فروردین 1403
  • 08:08
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
شروط موفقیت صندوق توسعه ملی در صنعت نفت
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی شروط موفقیت صندوق توسعه ملی در سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را تشریح کرد و گفت: شرط موفقیت صندوق توسعه ملی این است که اختیار پروژه‌ها با صندوق باشد.

آرش نجفی در گفت‌وگو با روابط عمومی صندوق توسعه ملی، با تاکید بر اینکه درحال حاضر راهی به غیر از حضور صندوق توسعه ملی در صنعت نفت وجود ندارد، توضیح داد: در نگاه کلی  قاعده کار این نیست و صندوق نباید وارد این کار شود اما در شرایطی که صندوق توسعه ملی در وصول مطالبات خود دچار سختی شده، ناچار است به صنعت نفت ورود پیدا کند و از این بازار سهم بگیرد تا بتواند مطالبات خود را وصول کند.

وی درمورد شروط موفقیت صندوق توسعه ملی برای حضور در صنعت نفت اظهار کرد: شرط موفقیت صندوق توسعه ملی این است که اختیار پروژه‌ها با صندوق باشد نه اینکه دولت امکانات صندوق را بگیرد، پولی که به صندوق بدهکار است را پرداخت نکند و در عین حال صندوق اختیاری برای انجام عملیات نداشته باشد. صندوق توسعه ملی باید خود را به عنوان یک نهاد اقتصادی ببیند و به عنوان یک نهاد اقتصادی هم ایفای نقش کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: اگر قرار باشد دستورالعمل‌ها و دستورات وزارت نفت حاکم باشد صندوق توسعه ملی بازنده است؛ صندوق به شرطی برنده است که بتواند با بخش خصوصی واقعی کشور وارد همکاری و مشارکت شود. طبق قانون، صندوق توسعه ملی باید بخشی از درآمد حاصل از فعالیت اقتصادی را در صندوق نگه دارد، بخشی را در اختیار دولت قرار دهد و بخشی را به وزارت نفت بدهد اما اختیار مدیریت باید با صندوق باشد، در غیر این صورت صندوق منتفع نمی‌شود.

نجفی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی توانایی فنی توسعه میادین نفتی را ندارد، گفت: به همین دلیل باید با شرکت‌های E&P خصوصی یا شرکای خارجی وارد مشارکت شود.

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :