• En
  • دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

از سوی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام شد:

جزئیات تفاهم‌نامه بین صندوق توسعه ملی و ساتبا

جزئیات تفاهم‌نامه بین صندوق توسعه ملی و ساتبا
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی جزئیات تفاهم‌نامه بین صندوق توسعه ملی و ساتبا را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، علیرضا میرمحمدصادقی در آیین امضای تفاهم‌نامه صندوق توسعه ملی و ساتبا برای تامین مالی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل منابع صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی طی سال‌های گذشته از۴۶ طرح نیروگاهی با ظرفیت ۷۲۰۰ مگاوات پشتیبانی کرده است، گفت: از این میزان 6000 مگاوات وارد شبکه شده است اما نیروگاه‌هایی که به بهره‌برداری رسیدند مشکل بازپرداخت اقساط دارند و ۱.۲ میلیارد دلار معوقه شده است.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی در صورتی می‌تواند از طرح‌های جدید حمایت کند که اقساط و معوقات صندوق پرداخت شود. پیش از این صندوق توسعه ملی به وزیر نیرو قول داده است که هر منبعی از بازپرداخت نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی بازگردد، دوباره در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به تفاهم‌نامه بین این صندوق و ساتبا اظهار کرد: فاز اول ۴۵۰۰ مگاوات و سقف تفاهم‌نامه تا پنج میلیارد دلار است.  شناسایی و اهلیت سنجی متقاضی بر عهده ساتبا است، پس از آن به بانک عامل و صندوق توسعه ملی معرفی خواهند شد. بانک عامل طرح‌ها را بررسی اولیه کرده و به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کند. ساتبا باید سازوکار لازم برای تعهدات را فراهم کند.

میرمحمدصادقی افزود: در این راستا یک حساب وثیقه در بانک عامل ایجاد و بازپرداخت منابع به این حساب واریز می‌شود، 75 درصد از اقساط سررسید شده به صندوق توسعه ملی و ۲۵ درصد از منابع برای نگهداری و تعمیرات خود نیروگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دوره خرید تضمینی ۹۰ ماه است، گفت: البته سعی می‌شود پروژه در کمتر از ۲۴ ماه اجرا شود. شش ماه تنفس در نظر گرفته شده و اقساط باید در 60 ماه بازپرداخت شوند.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :