• En
  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

پیشنهاد نمایندگان مجلس مورد تایید صندوق توسعه ملی نیست

پیشنهاد نمایندگان مجلس مورد تایید صندوق توسعه ملی نیست
معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی درمورد پیشنهاد این صندوق به نمایندگان مجلس گفت: صندوق توسعه ملی پیشنهادی به نمایندگان مجلس ارائه کرد مبنی بر اینکه همه منابع حاصل از فروش نفت و گاز وارد صندوق شود و این صندوق سهم دولت در بودجه را پرداخت کند. روشی که درحال حاضر در مجلس در دست پیگیری است، مورد تایید صندوق نیست. زیرا پیشنهادی که صندوق توسعه ملی ارائه کرد با چیزی که در مجلس درحال بررسی است، کاملا تفاوت دارد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، رضا محمدی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد برنامه رهیافت با اجرای ناصر خیرخواه ( از اینجا بشنوید ) با بیان اینکه صندوق توسعه ملی یک صندوق 150 میلیارد دلاری است، اظهار کرد: 100 میلیارد دلار از 150 میلیارد دلار طی سال‌های قبل به دولت‌های مختلف وام پرداخت شده است. 36 میلیارد دلار از 50 میلیارد دلار باقی مانده به بخش خصوصی غیردولتی تسهیلات پرداخت شده است. بر این اساس تجربه 10 ساله صندوق توسعه ملی حاکی از آن است که این صندوق با مشکل مواجه بوده است؛ چراکه از 100 میلیارد دلار مذکور، هیچ مبلغی به صندوق بازنگشته و از تسهیلات 36 میلیارد دلاری نیز  پنج میلیارد دلار به صندوق بازگشته است. درحال حاضر صندوق توسعه ملی  13.3 میلیارد دلار از همه بخش‌های اقتصادی مخصوصا بخش نفت و گاز و نیروگاهی مطالبات معوق شده دارد. این تجربه نشان می‌دهد که باید در روش قبل تغییراتی ایجاد کنیم. اگر بخواهیم با فرایند قبل پیش برویم مشکلات ادامه‌دار خواهد بود و هیچ دستاورد جدیدی نخواهد داشت.

وی درمورد نقش صندوق توسعه ملی در طرح ملی مسکن توضیح داد: همانند گذشته نیست که از حساب صندوق توسعه ملی برای بخش مسکن برداشت شود. صندوق توسعه ملی در راستای کمک به دولت اعلام کرد که با توجه به اینکه حواله‌های نفتی به وزارت مسکن و شهرسازی تخصیص پیدا کرده است و صندوق توسعه ملی یک صندوق نفتی است، می‌تواند حواله‌ها را دریافت و اقدام به فروش آن‌ها کند و مابه‌ازای آن را به وزارت مسکن تحویل دهد.

مخالفت صندوق توسعه ملی با پیشنهاد نمایندگان مجلس

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی درمورد پیشنهاد این صندوق به نمایندگان مجلس گفت: صندوق توسعه ملی پیشنهادی به نمایندگان مجلس ارائه کرد مبنی بر اینکه همه منابع حاصل از فروش نفت و گاز وارد صندوق شود و این صندوق سهم دولت در بودجه را پرداخت کند. روشی که درحال حاضر در مجلس در دست پیگیری است، مورد تایید صندوق نیست. زیرا پیشنهادی که صندوق توسعه ملی ارائه کرد با چیزی که در مجلس درحال بررسی است، کاملا تفاوت دارد.

محمدی ادامه داد: پیشنهاد صندوق این بود که هر مبلغی که از نفت و گاز صادر می‌شود، وارد صندوق شود. برای مثال 60 درصد این منابع به عنوان بودجه در اختیار دولت قرار بگیرد. صندوق توسعه ملی حاضر است مازاد 60 درصد را تحت عنوان وام به دولت پرداخت کند. اما طرح نمایندگان مجلس این است که منابع وارد صندوق شود و تحت عنوان یک دوازدهم از صندوق به دولت پرداخت شود. صندوق توسعه ملی حسابداری این کار را بلد نیست. خواهش من به عنوان یک کارشناس از نمایندگان مجلس این است که این اتفاق نیافتد. درخواست صندوق توسعه ملی این است که منابع بیشتری از محل صادرات نفت و گاز در اختیار این صندوق قرار بگیرد، صندوق بودجه دولت را پرداخت کند و از محل ورودی‌هایی که دارد سرمایه‌گذاری کرده و از محل سود سرمایه‌گذاری به دولت بودجه تزریق کند. در حال حاضر هر مبلغی که از صادرات در اختیار دولت قرار می‌گیرد هزینه می‌شود و سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. صندوق توسعه ملی دولت نیست، در کنار دولت است و سخت‌گیری‌هایی که در دولت در حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد در این صندوق وجود ندارد. صندوق می‌تواند یک شرایط رقابتی ایجاد کند.

اتفاقات خوبی در راه است

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی در دو سال گذشته شرایط صندوق‌های ثروت دنیا را مورد بررسی قرار داده است، عنوان کرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها چهار تا پنج درصد منابع به عنوان تسهیلات پرداخت شده و سایر منابع در بخش سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار گرفته است. این درحالی است که صندوق توسعه ملی یک صندوق صرفا تسهیلاتی بوده و تا برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردیم عده‌ای گفتند صندوق توسعه ملی می‌خواهد وارد بنگاه‌داری شود. صندوق شیوه‌های  جدیدی در I-HOPE دارد و پیش‌بینی می‌کنیم اتفاقات خوبی در راه است.

تشکر از مجلس‌نشینان برای تصویب دو مصوبه

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی با اشاره به مصوباتی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است گفت: دو مصوبه بسیار خوب در مجلس داشتیم، از نمایندگان تشکر می‌کنیم. نخست بحث سرمایه‌گذاری است که قبلا نیز در اساسنامه صندوق پیش‌بینی شده بود. نمایندگان مجلس مجددا رای مثبت دادند و در شورای نگهبان درحال بررسی است. دوم سرمایه‌گذاری صندوق به منظور وصول مطالبات 100 میلیارد دلاری صندوق از دولت در طرح‌های نفتی است. اما صندوق توسعه ملی درخصوص ماده 14 مخالفت‌هایی دارد. از نمایندگان محترم مجلس تقاضا دارم به پیشنهادات صندوق توسعه ملی توجه بیشتری کنند. مکاتبه‌ای در این خصوص نیز صورت گرفته است.

بدهکاران صندوق توسعه ملی

محمدی ضمن اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی یک صندوق 150میلیارد دلاری است که از این میزان 100 میلیارد دلار در قالب تسهیلات در اختیار دولت قرار گرفته است، توضیح داد: از 50 میلیارد باقی مانده 36 میلیارد دلار تسهیلات برای بخش‌های مختلف اقتصادی مصوب شده که تا امروز 31 میلیارد دلار پرداخت صورت گرفته است. حدود 18.3 میلیارد دلار از این تسهیلات اقساط سررسید شده است که پنج میلیارد دلار وصول و 13.3 میلیارد دلار مانده مطالبات معوق صندوق است. بزرگ‌ترین بدهکار صندوق توسعه ملی شرکت ملی نفت است. بیش از 10 میلیارد دلار مطالبات سررسید شده صندوق از طرح‌هایی است که با تضمین این شرکت انجام شده است.

وی ادامه داد: دومین بدهکار بزرگ، طرح‌های نیروگاهی هستند. صندوق توسعه ملی به موجب مصوبات سال 1394 و تعهدات بانک مرکزی و وزارت نیرو ، 46 طرح نیروگاهی به مبلغ 4.6 میلیارد دلار را تامین مالی کرده  که 3.7 میلیارد دلار به این طرح‌ها تسهیلات پرداخت شده است. ظرفیت این نیروگاه‌ها 7200 مگاوات بوده است که 6000 مگاوات به بهره‌برداری رسیده است. اما به دلیل اقداماتی که باید توسط سازمان‌های دیگر صورت می‌گرفت و نگرفته است، صندوق توسعه ملی 1.1 میلیارد دلار مطالبات معوق شده در بخش نیروگاهی دارد. یعنی فقط 100 میلیون دلار از مطالبات وصول شده است. 2.2 میلیارد دلار برای سایر بخش‌های اقتصادی است که برخی از بازپرداخت اقساط صندوق توسعه ملی خودداری کردند و صندوق با جدیت بیشتری پیگیر وصول این مطالبات است.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه صندوق مدل تسهیلاتی خود را برای طرح‌های زیر 100 میلیون دلار ادامه خواهد داد، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی در حضور معاون اول رئیس جمهور متعهد شد بحث تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار دهد و این صندوق طی دو سال آینده حدود دو میلیارد دلار در این نیروگاه‌ها تامین مالی خواهد کرد. بر این اساس 4500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی دو سال آینده به شبکه برق کشور اضافه می‌شود.

محمدی افزود: صندوق توسعه ملی پیش از این در بحث شیرین‌سازی و انتقال آب 600 میلیون دلار  سرمایه‌گذاری داشت و طرح‌هایی مصوب شده‌اند که صندوق در قالب سرمایه‌گذاری حدود 2.5 میلیارد دلار  در بحث شیرین‌سازی و انتقال آب سرمایه‌گذاری خواهد کرد. خط انتقال آب از خلیج فارس به کرمان نیز از طریق منابع صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.

توجه ویژه صندوق توسعه ملی از طرح‌های دانش بنیان

وی با بیان اینکه طرح‌های دانش بنیان بخش خصوصی  از حمایت خاصی در صندوق توسعه ملی برخوردار هستند، توضیح داد: صندوق توسعه ملی قراردادهای ریالی دارد که در اختیار بانک‌های عامل سپرده می‌شود و بانک‌ها می‌توانند از این محل برای طرح‌ها سرمایه‌گذاری و تسهیلات انجام دهند.  با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری صندوق حمایت ویژه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان داشته وآمادگی مشارکت و حمایت از طرح‌های دانش بنیان و استارت اپ‌ها که بحث صادراتی دارند را دارد. تامین مالی ارزی و قراردادهای اعتبار خریدار در صندوق پیش‌بینی شده است که در قالب سپرده‌گذاری ارزی برای خریداران خارجی سفارش‌های  شرکت‌های دانش بنیان منعقد شود. در صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است حدود دو میلیارد دلار  در این حوزه سرمایه‌گذاری شود و از بانک‌های عامل تقاضا کردیم موارد را شناسایی کنند.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی ادامه داد: هر طرحی به صندوق مراجعه کند حتما صندوق آن را مورد بررسی قرار خواهد داد. خط راه آهن زاهدان به چابهار از محل منابع صندوق بوده است. صندوق صرفا خط را تامین مالی نکرده، بلکه خدمات دریایی و بندری را به میزان 334 میلیون دلار در چابهار تامین مالی کرده است.

منابع ارزی صندوق را به ریال تبدیل نکنید

محمدی در ادامه با اشاره به  قانون اشتغال پایدار روستایی، عنوان کرد: طبق این قانون 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق طی چند سال به ریال تبدیل  و در بانک‌ها سپرده‎‌گذاری شده است. حدود 10.5 همت ارزش ریالی این منابع است. اگر امروز معادل 1.5 میلیارد دلار آن 10/5 همت را تبدیل به ارز کنیم حدود 230 میلیون دلار ارزش دارد. یعنی منابع صندوق کاهش داشته است. صندوق توسعه ملی مخالف این تصمیمات از سوی نمایندگان مردم است. حدود 200 هزار طرح تامین مالی شدند صندوق مداخله‌ای در نظارت نداشته اما اخباری که به ما می‌رسد اخبار خوبی نیست. وجوه ما با نرخ سود صفر سپرده‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: در بودجه 1402 تصمیم جدیدی اتخاذ شد مبنی بر اینکه منابع به حساب صندوق پیشرفت و عدالت واریز و دوباره نزد بانک‌های عامل سپرده‌گذاری شود. درخواست ما این است که این منابع در اختیار صندوق توسعه ملی قرار بگیرد. صندوق توسعه ملی از سال‌های قبل منابع ریالی داشت که در قالب ماده 52 قانون الحاق دو نزد بانک‌های عامل برای چهار بخش صنعت و معدن، آب و کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی گردشگری سپرده‌گذاری می‌گردد. صندوق یک صندوق ارزی است و منابع نباید به ریال تبدیل شود. منابع ریالی صندوق در اختیار بانک‌ها قرار دارد و سالانه بین 10 تا 12 همت بین بانک‌ها تقسیم می‌شود و بانک‌ها پرداخت تسهیلات را انجام می‌دهند. تقاضا داریم منابع ارزی صندوق را به ریال تبدیل نکنند.

شیوه قبلی صندوق پابرجا است

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه شیوه قبلی صندوق توسعه ملی برای تسهیلات‌دهی پابرجا است، گفت: طرح‌های زیادی به صندوق مراجعه کرده‌اند. در بخش نیروگاهی حدود 650 میلیون دلار طرح در قالب مشارکت داریم که سهم صندوق حدود 390 میلیون دلار خواهد بود. در بحث شیرین‌سازی و انتقال آب ارزش طرح‌هایی که تصویب شده‌اند حدود دو میلیارد دلار که سهم صندوق حدود 1.8 میلیارد دلار خواهد بود. در بخش پتروشیمی 4.4 میلیارد دلار طرح مصوب در صندوق وجود دارد که سهم صندوق 3 میلیارد دلار است. در بحث میادین مشترک نفتی و گازی حدود 42 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت که 18 میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی است.

وی بر این نکته تاکید کرد که صندوق توسعه ملی در وصول مطالبات خود جدی است و از سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها تقاضا کرد صندوق را در این راه یاری کنند.

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :