• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

در دیدار سفیر قزاقستان با مهدی غضنفری؛

راههای گسترش همکاری بین صندوق توسعه ملی و کشور قزاقستان بررسی شد

راههای گسترش همکاری بین صندوق توسعه ملی و کشور قزاقستان بررسی شد
در دیدار آشکات اُرازبای سفیر قزاقستان با مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، راههای گسترش همکاری در بخشهای کشت فراسزمینی، معدن، آی تی و هوش مصنوعی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، آشکات اُرازبای سفیر قزاقستان در ایران با مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در خصوص راههای توسعه همکاری بین صندوق توسعه ملی و قزاقستان، دیدار و گفت و گو کرد.

غضنفری در ابتدای این جلسه با اشاره به سوابق موفق کاری بین دو کشور ایران و قزاقستان، اظهار داشت: صندوق به دو شکل می تواند به توسعه همکاری‌ها کمک کند؛ شکل نخست این است که فاینانس مورد نیاز بخش خصوصی را  تامین و در شکل دوم، صندوق خود راساً سرمایه‌گذاری کند.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود صندوق مشابه صندوق توسعه ملی در کشور قزاقستان، می توانیم تعداد شیوه‌های رابطه را گسترش دهیم در واقع نوع سومی از رابطه به عنوان "صندوق مشترک" نیز شکل بگیرد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه تماسهایی بین صندوق توسعه ملی ایران و صندوق ثروت ملی قزاقستان انجام و گفت و گوهای اولیه نیز صورت گرفته است؛ تأکید کرد که سفیر قزاقستان لازم است صندوق ثروت ملی کشور خود را در جریان مذاکرات امروز قرار دهد.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری بین دو کشور، توضیح داد: در برخی حوزه‌ها از جمله کشت فراسرزمینی می‌توانیم با قزاقستان همکاری داشته باشیم چرا که کشور قزاقستان دارای زمینهای پهناور و آبهای فراوان است، همینطور انوع عناصر نادر و مواد معدنی نیز در قزاقستان یافت می‌شود؛ پس دومین حوزه همکاری ما می تواند در بخش معدن باشد و حوزه بعدی فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است که با توجه به توسعه‌ی آن در قزاقستان می‌توانیم همکاری‌هایی نیز در این حوزه داشته باشیم.

تضمین کامل ریسک های احتمالی تجاری قزاقستان توسط صندوق توسعه ملی

غضنفری با اشاره به تعدد پروژه‌های بخش انرژی در ایران، اظهار داشت: قاعدتاَ صندوق ثروت ملی قزاقستان می‌تواند در این پروژه‌ها سرمایه گذاری‌های خوبی داشته باشد و صندوق توسعه ملی به عنوان بزرگترین صندوق ارزی ایران قادر به تضمین سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی است و ریسک های تجاری آن را به طور کامل تضمین می کند.

در ادامه حسین عیوضلو، عضو هیات عامل و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی در یکسال اخیر اقدامهای خوبی داشته است، افزود: یکی از نمونه‌های آن ایجاد مراحل مقدماتی تاسیس صندوق اکو بین 7 کشور عضو سازمان همکاریهای اکو است که کشور قزاقستان نیز جزو آنهاست و خوشحال می شویم که در این عرصه همکاریهای لازم را داشته باشیم.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، با ذکر اینکه صندوق در یکسال اخیر دستور سرمایه‌گذاری خارجی را نیز اخذ کرده است، گفت: در این راستا چند کشور خارجی را به عنوان اهداف سرمایه‌گذاری خود مدنظر قرار داده‌ایم ؛ طبق IPS صندوق توسعه ملی، هم اکنون صندوقهای کشورهای همسایه و ایجاد صندوق مشترک دوجانبه در دستور کار است که در این زمینه نیز با کشور روسیه و چند کشور آفریقایی بحث‌های جدی را آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به انجام مذاکرات اولیه مابین صندوق توسعه ملی و صندوق ثروت ملی قزاقستان، افزود: در نشست اخیر کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و قزاقستان با مسئولان این صندوق دیداری داشتیم و هدف اصلی ما از دعوت جناب سفیر، پیگیری آن و رسیدن به یک تفاهم مشترک بین دو طرف است.

در ادامه آشکات اُرازبای سفیر قزاقستان در ایران نیز ضمن استقبال از برنامه های صندوق توسعه ملی جهت توسعه روابط در کشور قزاقستان، افزود: آنچه مسلم است طرحها و برنامه های مورد نظر باید در ابتدا توسط افراد ذی صلاح و تیم کارشناسی و فنی در قزاقستان بررسی شود ولی به طور کلی می توان گفت کلیه پیشنهادات قابل اجرا و شدنی است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را در انتقال خواسته‌های صندوق توسعه ملی به مراجع ذیر ربط قزاقستان به ویژه صندوق ثروت ملی آن کشور خواهد کرد، گفت: ما به طور رسمی پیشنهاد طرف ایرانی و صندوق توسعه ملی و علاقه‌ی شما برای همکاری اقتصادی با قزاقستان را منعکس می‌کنیم و در این راستا پیشنهاد من این است که هیأتی از قزاستان جهت انجام مذاکرات در آینده نزدیک وارد ایران شود.

سفیر قزاقستان تصریح کرد: کشور قزاقستان در تمام زمینه های کشاورزی، انرژی و فناوری اطلاعات که توسط رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی مطرح شد؛ توانایی های لازم را دارد و می‌تواند همکاری کند.

انتهای پیام/

yes گزارش تصویری این دیدار را از اینجا مشاهده کنید

 

امتیاز به خبر :