• En
  • یکشنبه 30 اردیبهشت 1403

مقاله

نقش صندوق توسعه ملی در پیشرفت صنعت پتروشیمی

  • 06 اردیبهشت 1402
  • 17:17
  • پژوهش
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
نقش صندوق توسعه ملی در پیشرفت صنعت پتروشیمی
مفهوم صندوق ثروت ملی (SWF) در سال 2005 متولد شده است. با استناد به تحقیقات علمی مرتبط و تجربیات مشاهده شده از صندوق¬های ثروت ملی، این صندوق ها می‌توانند یکی یا چند کارکرد شامل: تثبیتی (به‌عنوان سپر اقتصاد از نوسانات در قیمت‌های کامودیتی و شوک‌های داخلی و خارجی)، ذخیره ارزی (ذخیره ثروت‌های ملی برای نسل‌های آتی کشور)، توسعه¬ای (تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی-اجتماعی)، سرمایه‌گذاری (داخلی و خارجی)، و صندوق¬های ذخیره غرامت بازنشستگی، داشته باشند.

منصور آجورلو

ذخایر گسترده منابع نفت و گاز در ایران و لزوم بهره برداری مناسب از این منابع همواره مورد تاکید سیاستهای کلان و برنامه های توسعه ای کشور بوده است. در این میان صندوق توسعه ملی با ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران بخش پتروشیمی همراه با ظرفیتهای بالای تخصصی متخصصان جوان و تحصیلگرده و منحصر به فرد کشور، زمینه لازم را برای توسعه صنعت پتروشیمی فراهم آورده است.سرمایه گذاری در این صنعت نه تنها برای سرمایه گذاران سوداور بوده بلکه موجب ارز آوری و افزایش اشتغال و نیزبه حرکت درآوردن بخشهای دیگر زنجیره ارزش شده و در نهایت به توسعه کشور کمک خواهد کرد. در این گزارش به بخشی از اقدامات این صندوق به طور خلاصه اشاره میشود.

این صندوق تا کنون به مبلغ 2.4 میلیارد دلار به بخش پتروشیمی تخصیص داده است البته این مقدار فقط برای صنایع بالادستی و میان دستی بوده و در بخش پایین دستی (بخش صنعت) نیز تسهیلات زیادی پرداخت کرده است که در گزارشهای دیگر تشریح می شود. این مبلغ برای 9 طرح  پتروشیمی ایلام، سیراف انرژی گستر، پتروشیمی گچساران، شرکت شیمیایی صدف،  پتروشیمی دهلران، سلمان فارسی، پتروشیمی زنجان، پتروشیمی هیرسا، پتروشیمی کوروش در استانهای بوشهر، ایلام، کهکیولیه بویر احمد، بوشهر، خوزستان و زنجان نمودار شماره 1 از طریق بانکهای عامل صنعت و معدن، توسعه صادرات ایران، تجارت، ملی و سپه نمودار شماره 2 پرداخت میشود. که تاکنون مبلغ 676 میلیون دلار هزینه شده و مابقی نیز بر حسب پیشرفت طرحها پرداخت خواهد شد.

وضعیت پیشرفت طرحها (تا بهمن ماه سال 1401) نیز با تلاشهای جهادی مدیران و متخصصان با وجود تحریمها و مسایل و مشکلات گسترده پیشروی صنعت نسبتا مناسب بوده است، بطوریکه پتروشیمی ایلام به اتمام رسیده است در نمودار شماره 3 وضعیت پیشرفت طرحهای این بخش نشان داده شده است.

تکمیل گسترده زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی به معنای افزایش رشد و رونق اقتصادی و اشتغال روزافزون، کشور را در جایگاه ممتازی قرار میدهد، از این رو صندوق توسعه ملی به دنبال ایفای نقش خود در استفاده بهینه از منابع و ثروت ملی و تبدیل آن به ثروتهای ماندگار،مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی بوده و همواره آمادگی خود را با ارایه تسهیلات و سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش اعلام کرده است. از این رو توجه همه سرمایه گذاران را به این صنعت ارزش آفرین جلب میکند.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :