• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در اتاق تهران:

بازگشت 75 درصد مطالبات صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی

بازگشت 75 درصد مطالبات صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی
عضوهیات عامل صندوق توسعه ملی، گفت: 13 طرح ارزی، از طرح های اعلامی اتاق ایران به مبلغ 572 میلیون دلار در حال بازپرداخت بدهی خود می‌باشند و یک طرح ارزی به مبلغ 171 میلیون دلار نیز ابطال شده است.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سید علیرضا میر محمد صادقی در سی و هشتمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق تهران که با حضور مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، ضمن ارایه گزارشی ازعملکرد 10 ساله‌ی صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: طی 10 سال گذشته در مجموع 33/8 میلیارد دلار برای 316 طرح مختلف، مسدودی داده شده است که از این مبلغ حدود 31/3 میلیارد دلار برای 315 طرح، پوشش صادر و 24/6 میلیارد دلار پرداخت شده است که بعضی از این طرح‌ها نیاز به تزریق مجدد منابع دارند.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: با در نظرگرفتن طول دوره ساخت، مشارکت، تنفس و بهره برداری، بخش عمده‌ای از بازپرداخت‌ها باید از سال 96 آغاز می‌شد.  میرمحمدصادقی تصریح کرد؛ از 233 طرح بهره برداری شده 7/1 میلیارد دلار مطالبات معوق داشتند که  از این تعداداقساط  115 طرح به مبلغ 5/3 میلیارد دلار از اقساط  وصول شده است.

255 میلیون دلار منابع صندوق در 18 طرح قفل شده است

میرمحمد صادقی با بیان اینکه 18 طرح به صورت نیمه‌کاره رها شده است، افزود: 255 میلیون دلار منابع صندوق در این طرح‌ها قفل شده است و باید دید این طرح‌ها قابل نجات هستند.

وی افزود: به لطف الهی و مشارکت بخش خصوصی 75 درصد از مطالبات صندوق در بخش خصوصی وصول شده و 25 درصد از مطالبات این بخش باقی مانده است.

عضوهیأت عامل صندوق توسعه ملی، با ذکر اینکه 720 میلیون دلار از بدهی معوق 1/8 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی متعلق به نیروگاه‌ها است، گفت: وصول مطالبات نیروگاه‌ها نیز آغاز شده است.

میرمحمدصادقی گفت: از مبلغ یک میلیارد و 80 میلیون دلار مطالبات سررسید شده‌ی بخش‌های غیر نیروگاهی صندوق، مبلغ 750 میلیون دلار، معادل 65 درصد مبلغ، متعلق به 30 طرح با بدهی هر کدام بیش از 10 میلیون دلار است.

82 شرکت در مجموع 3/5 میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی

میرمحمد صادقی با بیان اینکه 4 طرح به مبلغ 111 میلیون دلار نیز رها شده است، گفت: بررسی‌های اولیه صندوق در خصوص 82 شرکت ذکر شده در گزارش اتاق بازرگانی حاکی است؛ این شرکت‌ها در مجموع 3/5 میلیارد دلار از تسهیلات صندوق را دریافت کرده‌اند.

معاون بانکی واعتباری صندوق توسعه ملی، گفت: این شرکت‌ها در مجموع 10 درصد از تسهیلات مصوب و از نظر تعداد 26 درصد تسهیلات صندوق را استفاده کرده‌اند که 47 درصد از تسهیلات پرداختی متعلق به نیروگاه‌ها بوده که در مسیر جدیدی برای دریافت مطالبات آنها هستیم؛ مابقی طبق استعلام وزارت صمت دارای محدودیت قیمت گذاری و ممنوعیت صادرات دائمی نیستند.

وی ادامه داد: 13 طرح ارزی به مبلغ 572 میلیون دلار نیز در حال بازپرداخت بدهی خود می باشند و یک طرح به مبلغ 171 میلیون دلار نیز ابطال شده است.

میرمحمد صادقی اظهار داشت: 17 طرح به مبلغ 1 میلیارد و 807 میلیون دلار نیز در حال ساخت بوده و هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است و 3 طرح به مبلغ 77 میلیون دلار نیز رها شده که باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط