• En
  • جمعه 07 اردیبهشت 1403

در جلسه‌ رییس هیات عامل با استاندار کرمان و جمعی از نمایندگان این استان بررسی شد

راهکار های حمایت موثر از صادرات پسته

راهکار های حمایت موثر از صادرات پسته
صبح امروز (یکشنبه 27 مردادماه) در نشستی کاری مقرر شد با پرداخت تسهیلات از محل سپرده گذاری های ارزی صندوق توسعه ملی به خریداران خارجی پسته ایرانی از رونق صادرات این محصول حمایت به عمل آید.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، در نشستی با حضور دکتر مرتضی شهیدزاده رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور، شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان، فدایی استاندار کرمان، خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی و جمعی از فعالان بخش اقتصادی استان کرمان در خصوص شیوه های حمایت از صادرات این محصول ارزشمند باغداری ایران و حفظ بازار این محصول در خارج از کشور و اختصاص تسهیلات ریالی  برای فرآوری پسته کشاورزان مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

 دکتر شهیدزاده در این نشست با اشاره به اهمیت حفظ بازارهای صادراتی ایران و لزوم استفاده از راهکارهای تشویقی برای خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی از شیوه ارائه تسهیلات ارزی با عنوان تسهیلات اعتبار خریدار به خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی گفت، و افزود: با این شیوه در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر صندوق توسعه ملی می توان به حفظ و ارتقاء جایگاه صادراتی محصول پسته ایران در بازارهای جهانی کمک کرد و صندوق آمادگی دارد در این چارچوب موانع و مشکلات را مرتفع کند.

محمد رضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور نیز در این نشست از هماهنگی برای افزایش حداقل دو برابری منابع مورد نیاز تسهیلات به فعالان اقتصادی امر صادرات محصولات کشاورزی با اولویت پسته نسبت به سال 97 خبر داد و گفت جلسه ویژه حل مشکل استفاده از اعتبار ارزی برای خریداران محصولات صادراتی بخش کشاورزی با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در هفته آینده برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر ابراز امیدواری کرد در سال جاری دولت 5 هزار میلیارد تومان جهت صادرات بخش کشاورزی تخصیص دهد تا شاهد افزایش میزان صادرات در سطح کشور باشیم.

در این نشست مقرر شد 400 میلیارد تومان با ترکیب 200 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و 200 میلیارد تومان از منابع داخلی بانک  کشاورزی از مانده اعتبارات سال 97 در فاز اول با نرخ 14.5 درصد برای صادرکننده ها اختصاص یابد.

مطابق ماده 3 بند "خ" اساسنامه صندوق توسعه ملی در خصوص مصارف صندوق، صندوق توسعه ملی می تواند  به طرفهاي خريدار كالا و خدمات ايراني در بازارهـاي هـدف صـادراتي كشور تسهیلاتی در قالب تسهیلات "اعتبار خریدار" اعطا کند.
امتیاز به خبر :