• En
  • چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی اعلام کرد:

اجرای بیش از 10 پروژه همکاری با قرقیزستان در صورت ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری

اجرای بیش از 10 پروژه همکاری با قرقیزستان در صورت ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری
معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه بیش از 10 پروژۀ همکاری مشترک بین ایران و قرقیزستان قابل اجرا است، اعلام کرد: صندوق توسعه ملی در صورت انعقاد تفاهم نامه همکاری و ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری بین دو کشور می تواند به صورت ایجاد خط اعتباری و یا سرمایه گذاری مستقیم در این پروژه ها وارد عمل شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، نشستی با حضور حسین عیوضلو عضو هیأت عامل و معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، و تورداقون صدیق‌اف، سفیر قرقیزستان در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و قرقیزستان و ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حسین عیوضلو عضوهیأت عامل و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین صندوق توسعه ملی و قرقیزستان، گفت: تعیین پروژه‌های مشخص در این تفاهم‌نامه از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که بتواند منافع دو کشور را تامین کند، به همین دلیل در این جلسه، چند پروژه توسط تیم صندوق ارایه می‌شود.

عیوضلو افزود، کشورهای متعددی از جمله روسیه، ازبکستان و مجارستان، آذربایجان و امارات با کشور قرقیزستان، صندوق مشترک تأسیس کرده‌اند اما صندوق توسعه ملی علاقمند است مدل مالی مشابه صندوق مشترک امارات و قرقیزستان را در دستور بررسی این چارچوب تفاهم‌نامه قرار دهد.

در ادامه تورداقون صدیق‌اف، سفیر قرقیزستان با اشاره به نتایج  نشست قبلی در ماه نوامبر سال گذشته و اعلام آمادگی وزیر اقتصاد قرقیزستان مبنی بر ایجاد همکاری با صندوق توسعه ملی ایران، افزود: بنابر اظهارات وزیر اقتصاد قرقیزستان، در صورت آمادگی ایران، کشور قرقیزستان نیز در قالب یک تفاهم‌نامه مشترک آماده همکاری با ایران است.

وی با اشاره به تدوین پیش نویس تفاهم نامه مذکور توسط وزارت اقتصاد قرقیزستان، گفت: در این پیش‌نویس مفاد مفیدی وجود دارد ولی در یک بند آن بر ایجاد صندوق مشترک بین دو کشور تاکید شده و در بندهای دیگر نیز جزئیات مختلف آورده شده است.

در ادامه نگین حیدری زاده مدیر همکاریهای بین الملل صندوق توسعه ملی با اشاره به وجود برخی مغایرتها در سند پیش نویس ارسال شده از سوی وزارت اقتصاد قرقیزستان و عدم همخوانی آن با تکالیف صندوق توسعه ملی، افزود: برخی مفاد قید شده در متن پیش‌نویس نظیر ایجاد روابط کارگزاری با تکالیف صندوق تضاد داشته و لازم است اصلاح شود همچنین باید نماینده‌ای از سوی وزارت اقتصاد قرقیزستان، برای سهولت و سرعت در انجام کار و رسیدن به یک فصل مشترک بین دو کشور معرفی شود.

 وی تصریح کرد: محورهای همکاری در این تفاهم نامه نباید به یک یا چند بخش محدود شده و با توجه به فعالیت صندوق در بخش‌های بالادست نفت و گاز، کشاورزی و صنعت، حوزه های همکاری باز باشد.

در ادامه هادی سلیمان پور ، استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تیم صندوق توسعه ملی در بخش سرمایه‌گذاری را با دانش و تجربه‌ی بالا عنوان کرد و گفت: امیدواریم کشور قرقیزستان نیز تیم حرفه ای به کار گرفته و کار با قوت ادامه یابد.

وی با اشاره به پروژه های قابل انجام بین دو کشور، اظهار داشت: ایجاد کشتارگاه‌های دام و آزمایشگاه مرجع در قالب سازمان اقتصادی اکو که مورد حمایت فائو و بانک اکو باشد، به منظور صادرات گوشت قرمز از قرقیزستان به ایران و حتی ترکیه می‌تواند یکی از پروژه‌های مشترک بین دو کشور باشد که این پروژه مورد تایید اکو بوده و تنها نیاز به سرمایه گذاری برای ایجاد کشتارگاه دام و آزمایشگاه مرجع برای تشخیص صحت سلامت دام دارد.

استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، بازده اقتصادی این طرح را بسیار بالا دانست و افزود: این طرح با وجود ارزان بودن، از نظر تکنیکال برای قرقیزستان نیز بسیار پرسود خواهد بود.

وی ایده دوم خود را ایجاد یک ساز و کار در قالب کنسرسیوم و کریدور حمل و نقل خط آهن کاشمر از طریق همکاری با کشورهای قرقیزستان و ازبکستان عنوان کرد و گفت: این پروژه 4 جانبه، مسیر انتقال کشورهای قرقیزستان، ازبکستان و ایران را از طریق کاشمر به چین تا 600 کیلومتر کوتاهتر می کند که در صورت موافقت ازبکستان و قرقیزستان و با توجه به حمایت های منطقه‌ای در جهت منافع 4 کشوراست که برخلاف پروژه اول، مطالعات اولیۀ آن انجام نشده و به اعتبار بالایی نیز نیاز دارد که در این بین قرقیزستان نقش فوق العاده مهمی دراجرای این پروژه دارد.

در ادامه مجید شکرالهی مدیر سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی ضمن ارایه پیشنهاد پروژه فرآوری و پرعیارسازی فسفات، گفت: ایران یکی از مصرف کنندگان و واردکنندگان فسفات بوده و به واسطه موقعیت جغرافیایی ایران، بزرگترین وارد کنندگان انواع کودها بالاخص فسفات در جهان یعنی پاکستان و هندوستان با سهمی بالغ بر 40 الی 50 درصد کل واردات جهان در نزدیکی ایران قرار دارند و در صورت ارائه اطلاعات معادن با دسترسی مناسب از نظر حمل و نقل و با ذخیره قطعی معدنی قابل قبول و همچنین دارای ماده معدنی با درصد خلوص بالا، امکان سرمایه‌گذاری ایران در کشور قرقیزستان وجود داشته و انجام این موضوع هم به توسعه زنجیره‌های اقتصادی قرقیزستان و تامین نیاز داخلی آن کشور به جهت تهیه انواع کودها برای کشاورزی و هم ریز مغذی ها برای دامپروری کمک می کنند و هم می تواند تامین کننده نیاز ایران و دسترسی مناسب این گروه محصولات به بازار مصرف بین المللی را فراهم نماید.

شکرالهی، کشت فراسرزمینی را از دیگر پروژه‌های قابل اجرا بین دو کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به واردات سالانه حداقل 15 میلیارد دلاری انواع نهاده ها به کشور؛ یکی از نقاط نزدیک و با پتانسیل بالا در کشاورزی فراسرزمینی به منظور تامین بخشی از این نیاز، کشورقرقیزستان است که در صورت ارائه اطلاعات زمین های قابل واگذاری برای این موضوع در کشور قرقیزستان، مطالعه خاک و شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر، بواسطه مشارکت صندوق توسعه ملی در طرح های مشترک با هلدینگهای معتبر بین المللی در حوزه تولید نهاده‌های کشاورزی بالاخص کود و بذر و دسترسی به دانش و تجربه کشاورزی آنها در اقلیم ها و سرزمین های متعدد در دنیا، بدون نیاز به کشور سوم، تامین تمامی مایحتاج کشاورزی فراسرزمینی از ایران و قرقیزستان می تواند انجام پذیرد و مدلهای کسب و کار برای انجام آن براساس مدلهای تجربه شده FAO در دنیا مانند مدلهای مشارکت عمومی-خصوصی ( TripleP  یا همان public–private partnership) انجام گیرد.

مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: محصولات هدف ما در کشت فراسرزمینی در قرقیزستان به طور عمده متمرکز بر انواع ذرت، کلزا، و سویا است.

عیوضلو در پایان این جلسه با بیان اینکه بیش از 10 پروژه همکاری مشترک بین ایران و قرقیزستان قابل اجرا است، اعلام کرد: صندوق توسعه ملی در صورت تصویب این پروژه‌ها در قالب تفاهم نامه همکاری و ایجاد صندوق مشترک بین دو کشور، می‌تواند به صورت ایجاد خط اعتباری و یا سرمایه‌گذاری وارد عمل شود.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :