• En
  • پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403

در وبینار صندوق توسعه ملی تشریح شد:

حکمرانی مطلوب در صندوق توسعه ملی از دیدگاه مقام معظم رهبری

حکمرانی مطلوب در صندوق توسعه ملی از دیدگاه مقام معظم رهبری
کارشناس معاونت مطالعات و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی، حکمرانی مطلوب در صندوق توسعه ملی را از دیدگاه مقام معظم رهبری در 5 بخش تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مجتبی قلی‌پور کارشناس معاونت مطالعات و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی در وبینار"تببین حکمرانی خوب در صندوق توسعه ملی و نحوه‌ی سنجش کیفیت آن با بهره گیری از تحقیقات علمی تجارب موفق و اصول سانتیاگو" که برای دومین هفته متوالی برگزار شد، با اشاره به حکمرانی مطلوب در صندوق توسعه ملی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در 5 بخش، افزود: کاهش تدریجی وابستگی اقتصاد کشور به نفت از طریق صندوق توسعه ملی، همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است که این امر با تغییر رویکرد (نفت- بودجه- صندوق) به (نفت –صندوق- بودجه) تحقق پیدا می کند، در واقع صندوق توسعه ملی در فضای بین سرمایه و درآمد های نفتی و شبکه بودجه کشور قرار گیرد تا در طول زمان، نفت را از بودجه جدا کند.

وی تصریح کرد: جدا سازی نفت از اقتصاد و حذف منفعل بودن در مقابل در مقابل قدرت های جهانی در حوزه های مرتبط  نیز یکی دیگر از رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حکمرانی مطلوب در صندوق توسعه ملی است که به منظور تحقق جدا سازی نفت از اقتصاد، باید در ابتدا کلیه ظرفیت های اقتصادی کشور را که می تواند امنیت اقتصادی ما را تامین کند پوشش دهیم و از منفعل بودن آنها دوری کنیم که این امر نیز از طریق تقویت واقعی بخش خصوصی، ضمن دوری از تکانه های سیاسی، امکان پذیر است.

کارشناس معاونت مطالعات و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی، تاکید کرد: همچنین تامین مالی مورد نیاز بخش خصوصی (تولید کننده) در راستای توانمند بودن این بخش و حصول رشد تولید(که منجر به به تقویت توان تولید داخل،توسعه پایدار اشتغال زایی و محرومیت زدایی می شود) نیز امری ضروری است.

وی جلوگیری از تبدیل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به منابع ریالی را از دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حکمرانی مطلوب در صندوق توسعه ملی عنوان کرد، گفت: پنجمین و آخرین رهنمود مقام معظم رهبری در حکمرانی مطلوب صندوق توسعه ملی، تامین رسالت صندوق از طریق توسعه فعالیت های سرمایه گذاری در راستای حفظ ثروت برای نسل های آتی کشور است.

قلی پوربا اشاره به تعریف شیوه جدیدی از حکمرانی در صندوق توسعه ملی به ویژه در حوزۀ تولید ثروت و سرمایه گذاری و جدا سازی اقتصاد کشور از نفت، تصریح کرد: اولین چالش صندوق در بهره گیری از ظرفیت واقعی بخش خصوصی به ویژه 3600 تشکل اقتصادی بخش خصوصی است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای اتاق بازرگانی در فرهنگ سازی و سرمایه گذاری در بخش خصوصی، افزود: از طریق اتاق بازرگانی می توانیم زمینه های سرمایه گذاری را شناسایی و محلی برای ایجاد رقابت سازنده برای افزایش ظرفیت سازی در صندوق توسعه ملی باشیم.

شایان ذکر است؛ وبینارهای علمی-آموزشی صندوق توسعه ملی، هر دوشنبه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دانلود پاورپوینت این وبینار

امتیاز به خبر :