• En
  • چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در وبینار "حکمرانی ساختارهای کارکرد نوین صندوق توسعه ملی"

صندوق توسعه ملی رقیب ندارد/ لزوم طراحی سیستم پشتیبان حکمرانی برای صندوق

  • 23 اردیبهشت 1402
  • 16:10
  • پژوهش
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
صندوق توسعه ملی رقیب ندارد/ لزوم طراحی سیستم پشتیبان حکمرانی برای صندوق
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، با بیان اینکه برای صندوق توسعه ملی رقیب دیگری وجود ندارد بر ضرورت طراحی سیستم پشتیبان حکمرانی برای بهبود عملکرد صندوق توسعه ملی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، علی اصغر پورعزت در وبینار علمی-آموزشی صندوق توسعه ملی با عنوان "حکمرانی ساختارهای کارکرد نوین صندوق توسعه ملی" که روز شنبه ساعت برگزار شد، با تاکید بر طراحی سیستم پشتیبان حکمرانی برای بهبود عملکرد صندوق توسعه ملی، افزود: اهمیت بازخور و داشبورد در خرده سیستم پشتیبان حکمرانی در حدی است که هر قدر مدارهای خرده سیستم بازخور، در سیستم پشتیبان حکمرانی درست تر و دقیق تر باشند، به مراتب اطمینان از عملکرد سیستم پشتیبان بالا تر می رود.

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر اصلاح مدارها، اهدف و زبان و منطق خط مشی ها در مدارهای بازخور، افزود: صندوق باید سیستم پشتیبانی مطلوبی را برای امکان نظارت دقیق تر طراحی کند و هر چه سیستم پشتیبان قوی و حکمرانی به ویژه مدیریت دانش، درست باشد امکان استفاده از مطالعات دیگران را نیز ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: اهداف وجودی صندوق، اعم از انباشت و ذخیره سازی سرمایه یا بهینه سازی سرمایه و یا ذخیره سازی آن، دارای کارکردهای متفاوتی هستند که مطابق با هدف پیش بینی شده باید عملیات متفاوتی برای آن در نظر گرفته شود.

خطوط موفقیت و شکست باید روشن باشد

پورعزت در تعریف اهمیت خط موفقیت و شکست، گفت: حکمرانی هنگامی معنا دارد که خطوط موفقیت و شکست روشن باشد و باید جدیت شود که در سیستم پشتیبان حکمرانی، ضمن تعریف دقیق خطوط مرزهای موفقیت، ظرفیت دانش کافی، برای متمایز سازی هر وضعیت عملکردی و حکمرانی و ارزیابی دقیق آن نیز فراهم شود.

وی با اشاره به ساختار کلی یک سیستم پشتیبان، اظهار داشت: وظیفه پایگاه اطلاع رسانی حفظ و نگهداری کلیه اطلاعات و مستندات بوده و وظیفه سیستم مدیریت دانش نیز تدوین قواعد ناظر بر منبع و نحوه بازیابی اطلاعات و مشخص کردن آنها و تبدیل به دانش صریح است.

رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، اضافه کرد: هر سازمان یا شرکت، با هدف معینی تشکیل می شود که آن هدف را می توان فلسفه و دلیل وجودی آن سازمان تلقی کرد که یکی از مهمترین منابع اخذ شاخصها، موافقت نامه های اصولی اولیه و یا هر گونه سند اولیه است که بر ضرورت تاسیس سازمان یا شرکت مورد نظر دلالت دارد.

وی در ادامه با ذکر اینکه بودجه از دیرباز با نقش کنترلی مد نظر متخصصان قرار گرفته است، افزود: این امر به وِیژه در بخش دولتی مورد تاکید قرار داشته و به طور معمول بودجه دولتی خوب، فرصت های زیادی برای رشد و پیشرفت کسب و کارها ایجاد می کند؛ همچنین در برنامه های کوتاه برد و بودجه های سالانه شرکت های خصوصی نیز فرصت های قابل تاملی نهفته است که می توان با استفاده از آنها مجموعه ای از شاخص های اختصاصی و ویژه ناظر بر عملکرد را به دست آورد.

صندوق ظرفیت اضافی برای اطمینان از آینده

پورعزت با بیان اینکه برای صندوق توسعه ملی رقیب دیگری وجود ندارد، تصریح کرد: صندوق نوعی ظرفیت اضافی برای اطمینان از آینده است و رسالت اخلاقی ما نیز حفظ و اداره درست آن است و مهمتر از همه باید حقوق ذی نفعان آن که مردم هستند همواره باید مورد توجه قرار گیرد و به همین منظور باید امکان نظارت دقیق تر برای حفظ حقوق ذی نفعان آن فراهم شود.

وی با تاکید بر ارتقاء سیستم حکمرانی صندوق توسعه ملی، افزود: چنانچه سیستم هوشمندی برای صندوق تعبیه نشود و حکمرانی و پشتیبانی به طور زنده فعال نشود؛ نمی توان در برابر ناملایمات محیط و تغییر و تحولات غیر قابل پیش بینی، آن را حفظ کرد.

صندوق توسعه ملی باید ناظر درونی برای اجرای صحیح عملکرد داشته باشد

 رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی قبل از هشدارهای بیرونی باید ناظر درونی برای اجرای صحیح عملکرد خود داشته باشد، گفت: به منظور بروز سازی شاخصها، باید شاخصهای صندوق توسط دیده بان، بازیابی و پس از آن هشدار سازی شده و امکان شانس بهره وری بهتر برای آن فراهم شود؛ بنابراین باید حکمرانی با آنچه عملکرد صندوق مدنظر قرار دارد؛ به طور مرتب چک شده و امکان هوشمند سازی سیستم نیز فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بهترین مولفه برای تالیف سند حکرمانی سند حکمرانی صندوق توسعه ملی، توضیح داد: اگر بنده اختیار شاخص گذاری در صندوق توسعه ملی را داشتم در ابتدا اضطرارهای نظام را در اولویت قرار می دادم؛ چرا که ما مجبوریم اهمیت بیشتری به اضطرارها داده و به داشبوردهای موفق جهان نیز توجه کنیم در حالی که ما هنوز برای خود داشبود طراحی نکره ایم به طوری که زمانی که پول داریم به ضرورت ها و اولویت های اصلی پرداخته و زمانی که پول نداریم فقط اطلاعات جمع آوری کنیم.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :