• En
  • چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی در وبینار"عملکرد صندوق‌های ثروت  ملی دنیا" در سال 2022 اعلام کرد؛

کاهش دارایی‌های صندوق‌های ثروت ملی در سال جاری/ سال 2022 سخت‌ترین سال کاری صندوق‌های ثروت ملی جهان

کاهش دارایی‌های صندوق‌های ثروت ملی در سال جاری/ سال 2022 سخت‌ترین سال کاری صندوق‌های ثروت ملی جهان
حیدری‌زاده با بیان اینکه در سال 2022 مجموع کل دارائی های صندوق‌های ثروت ملی برای اولین بار در تاریخ این صنعت به شدت کاهش یافته است، گفت: امسال یک هزار میلیارد دلار اندازۀ این صنعت کوچکتر شده و مجموع دارایی های 174 صندوق ثروت ملی از 11.44 هزار میلیارد دلار به 10.6 هزار میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، بیست و نهمین وبینارعلمی-آموزشی صندوق توسعه ملی، با عنوان "عملکرد صندوق‌های ثروت دنیا"، 10 بهمن 1401 با حضور نگین حیدری‌زاده مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی، به صورت برخط برگزار شد.

مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی، سال 2022 را یکی از سخت‌ترین سالهای کاری صندوق‌های ثروت ملی جهان توصیف کرد و گفت: به دنبال حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین، قیمت نفت و به تبع آن نرخ تورم افزایش یافت که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بود و به دنبال این اتفاق بانکهای مرکزی برای کاهش فشار تورمی، نرخ بهره را افزایش دادند.

رکود شدید سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ثروت ملی در سال 2022

وی با با ذکر اینکه تمام اتفاقات فوق حاکی از پایان رشد صعودی بازار صندوق‌های ثروت ملی جهان در سال 2022 پس از دوران کووید19 بود، افزود: طبق گفته‌ی تحلیگران اقتصادی در سال 2023 صندوق‌های ثروت ملی جهان با رکود زیادی در بخش‌های سرمایه‌گذاری مواجه خواهند شد که این امر درمورد سایر بازارهای مالی نیز به وضوح دیده می‌شود.

حیدری‌زاده با بیان اینکه در سال 2022 مجموع کل دارائی های صندوق‌های ثروت ملی برای اولین بار در تاریخ این صنعت به شدت کاهش یافت، گفت: منظور از کل صنعت، مجموع صندوق‌های ثروت ملی و صندوق‌های بازنشستگی عمومی است که در کل حدود 174 صندوق هستند که چند صندوق نیز تا پایان سال 2022 به آن افزوده شده است.

صندوق‌های منطقه‌ی خاورمیانه پیشتاز سرمایه‌گذاری در سال 2022

به گفته وی، صندوق های ثروت ملی در سال گذشته، یک هزار میلیارد دلار و صندوقهای بازنشستگی نیز با 1.3 هزار میلیارد دلار کاهش میزان کل دارائی های تحت پوشش مدیریت خود مواجه شدند، هر چند بنا بر نظر برخی مفسران این کاهش ها بیشتر روی کاغذ بوده و برخی از صندوقها به دیل نقش خود به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت با ماهیت اهداف بین نسلی، این گونه ضررها را در گزارشات سالانۀ خود لحاظ نمی کنند اما در واقع این اعداد کاملا گویای لحظه ایست که ما در آن زندگی می کنیم.

مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: به دنبال افزایش نرخ تورم و بهره و بازدهی منفی قابل توجه سهام و اوراق بهره ، سال 2022 سال پرچالشی برای سرمایه گذاران صنعت و به ویژه صندوقهای ثروت ملی بوده است.

وی ادامه داد، با این حال برای اولین باردر کل تاریخ، صندوق‌های ثروت ملی در سال 2022 نسبت به 2021 توانستند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهند که بیشتر ناشی از فعالیت صندوق‌های منطقۀ خاورمیانه و حوزه‌ی خلیج فارس به تبع افزایش قیمت نفت بود و در سال 2022 صندوق ثروت ملی به میزان 152.5 میلیارد دلار طی 427 معامله و تراکنش سرمایه گذاری انجام دادند که میزان سرمایه‌گذاری نسبت به سال قبل 38 درصد بیشتر شده است .

بیشترین سرمایه گذاری توسط صندوق ثروت ملی سنگاپور با 40 میلیارد دلار

حیدری‌زاده، با بیان اینکه صندوق ثروت ملی سنگاپور برای پنجمین سال متوالی توانست بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را به میزان 40 میلیارد دلار طی 73 تراکنش و 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهد، ادامه داد: عمده سرمایه‌گذاری‌های این صندوق به املاک و مستغلات، زیرساخت و صنایع در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی اختصاص دارد.

مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی، در ادامه با ذکر اینکه 5 صندوق برتر در بخش سرمایه‌گذاری پس از سنگاپور به ابوظبی، عربستان، قطر و کانادا اختصاص دارند، اظهار داشت: این صندوق‌ها به تنهایی توانسته‌اند حجم بالایی از سرمایه‌گذاری صندوق‌های ثروت ملی جهان را به خود اختصاص دهند؛ به طوری که صندوق‌های حوزه خلیج فارس بیش از 82 میلیارد دلار، صندوق سنگاپور 53.8 میلیارد دلار و دو صندوق کانادایی نیز 51.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته‌اند.

آمریکای شمالی و اروپا مقصد سرمایه گذاری برای صندوقهای ثروت ملی جهان 

وی با ذکر اینکه ترجیحات سرمایه‌گذاری منطقه‌ای و تمایل صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری در مناطق خاص نیز تفاوت‌هایی داشته است، افزود: صندوق‌های ابوظبی، عربستان و کانادا به طور عمده در کشورهای آمریکای شمالی و صندوق‌های سنگاپور و قطر نیز بیشتر در اروپا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تنها 20 درصد سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور توسط صندوق‌ها در سال 2022 صورت گرفته است.

حیدری‌زاده با بیان اینکه بیشترین اقبال از سرمایه‌گذاری صندوق‌های ثروت ملی در سال 2022 به زیر ساخت‌ها، انرژی و امور مالی بوده است، گفت: به دنبال پایان کرونا، سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و مراقبت‌های بهداشتی به شدت کاهش یافت و سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات نیز همانند 3 سال گذشته به میزان 20 درصد باقی ماند.

به گفته‌ی وی از 10 مورد سرمایه‌گذاری بزرگ صندوق‌های ثروت ملی جهان در سال 2022، 5 مورد به اروپا و آمریکای شمالی اختصاص دارد که به طور عمده توسط صندوق سنگاپور انجام شده است.

مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی، در پاسخ به سوالی مبنی بر مولفه‌های اصلی برای مثبت شدن بازدهی صندوق‌های ثروت ملی، اظهار داشت: با توجه به تفاوت مدیریت صندوق‌های ثروت ملی، اعم از ورود به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و  همچنین اهداف کلان و استراتژی آنها، به طورحتم عملکرد متفاوتی دارند و به نظر می‌رسد حفظ اصل سرمایه، ضمن کسب سود منطقی، از مهمترین  اهداف صندوق‌ها است که می‌تواند گویای عملکرد مثبت آن‌ها باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: صندوق نروژ با وجود داشتن عنوان صندوق بازنشستگی، هیچ مسئولیتی در زمینۀ بازنشستگی ندارد، در واقع عمده‌ی صندوق‌ها بر اساس ماهیت و استراتژیک خود عمل می‌کنند؛ به طوری که صندوق ترکیه فقط در داخل ترکیه فعالیت دارد و از طریق سه صندوق زیر مجموعه‌ی خود اقدام به سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در زیر بخش‌های بورس، املاک و زیرساخت می‌کند.

وی تصریح کرد: صندوق روسیه نیز به طور مستقیم هیچ دخالتی در امور سرمایه‌گذاری ندارد، بلکه از طریق شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود عمل کرده و در نهایت سرمایه‌گذاری می‌کند.

حیدری زاده اظهار داشت: صندوق نروژ 3.2 میلیارد دلار از داراییهای خود را از کشور روسیه به دلیل جنگ خارج کرد و با کاهش ارزش پرتفوی خود نیز مواجه شد.

مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی، با ذکر این مطلب که زیر ساخت‌ها در سال 2022 بیش از سایر بخشها مورد اقبال صندوق‌های جهان قرار گرفته است، افزود: به طور عمده در زمان بحران‌های اقتصادی، زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های دیجیتال به عنوان ستون فقرات دیجیتال مورد توجه سرمایه‌گذاران است؛ چرا که به تبع افزایش نرخ تورم سرمایه گذاران به دنبال حفظ سرمایه خود هستند.

وی، با ذکر این مطلب که صنعت انرژی و زیر ساخت‌ها در سال 2022 بیش از سایر بخشها مورد اقبال صندوق‌های جهان قرار گرفته است، افزود: به طور عمده در زمان بحران‌های اقتصادی، زیرساخت‌ها به ویژه زیرساخت‌های دیجیتال به عنوان ستون فقرات دیجیتال مورد توجه سرمایه‌گذاران است؛ چرا که به تبع افزایش نرخ تورم سرمایه گذاران به دنبال حفظ سرمایه خود هستند، زیرا زیرساخت؛ دارایی ملموسی است که جریان نقدی بلند مدت قابل پیش بینی را برای سرمایه گذاری فراهم می کند که با افق بین نسلی صندوقهای ثروت ملی همخوانی دارد.

حیدری‌زاده اضافه کرد: در سال 2022 بیشترین سرمایه گذاری در بخش زیرساخت حمل و نقل به میزان 34.4 میلیارد دلار و بعد از آن در زیرساخت انرژی به میزان 25.4 میلیارد دلار در سال 2022 توسط صندوقها انجام شده است.

وی افزود: صندوق‌های ثروت ملی به سرعت در حال بزرگ شدن هستند و در 2 سال اخیر صندوق ثروت ملی استرالیا با 49 میلیارد دلار سرمایه و صندوق‌های نامبیا و اتیوپی و فیلیپین نیز به آن  اضافه شده‌اند.

مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی، ایجاد دفاتر خارجی صندوق‌های ثروت ملی را از دیگر ویژگی‌های بارز آنان عنوان کرد و گفت: ایجاد دفاتر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موجب بازتاب گسترده‌ی روابط کشورها می‌شود و به همین دلیل بسیاری از کشورها ترجیح می‌دهند چنین دفاتری را خارج از کشور خود بازگشایی کنند.

تبدیل صندوق ثروت ملی عربستان با 2 هزار میلیارد دلار دارایی به اولین صندوق ثروت ملی جهان

به گفته وی، سنگاپور به مقصدی برای ایجاد دفاتر صندوق‌های ثروت ملی بین سال‌های 2023 تا 2030 مبدل خواهد شد، گفت: پیش بینی می‌شود صندوق ثروت ملی عربستان با 2 هزار میلیارد دلار دارایی، به زودی به اولین صندوق ثروت ملی جهان تبدیل شده و جایگاه رتبه‌ای صندوق‌های ثروت ملی چین و نروژ را از آن خود کند.

حیدری‌زاده با بیان اینکه طبق پیش بینی‌های صورت گرفته تا سال 2025 تعداد صندوق‌های ثروت ملی جهان از 174 به 200 صندوق افزایش می‌یابد، گفت: منابع صندوق‌ها به سرعت در حال افزایش است و رقابت شدید بین این صندوق‌ها نیز در حال شکل گیری است.

وی همچنین در خصوص پیشرفت‌های صندوق توسعه ملی ایران در دو سال اخیر، اظهارداشت: صندوق توسعه ملی از سال گذشته تاکنون سال طوفانی را پشت سر گذاشته و به رغم تحریم‌ها و موانع موجود از طریق مجموعه اقدامات مثبت صورت گرفته با اتخاذ تصمیمات جدید، اعم از ورود به بخش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و تنوع سازی در سرمایه‌گذاری، اکنون به جایگاه مطلوبی در بین صندوق‌های ثروت‌های ملی دست یافته است.

اندونزی منطقه‌ی برتر سرمایه‌گذاری صندوق‌های ثروت ملی در سال 2022

مدیرهمکاری‌های بین‌الملل صندوق توسعه ملی،  با بیان اینکه اندونزی به عنوان منطقه‌ی برتر در سال 2022 توانسته است بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری از سوی صندوق‌های ثروت ملی را داشته باشد، افزود: تاکنون نزدیک به 15 میلیارد دلار توسط صندوق‌های ثروت ملی در زیرساخت‌ها، لجستیک، اقتصاد و دیجیتال کشور اندونزی سرمایه‌گذاری شده است که از این میزان 49 درصد به بخش زیر ساخت، 41 درصد به بخش سهام و 10 درصد به املاک و مستغلات این کشور اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در سال 2022 صندوق ثروت ملی تماسک سنگاپوربا 4.6 میلیارد دلار، صندوق GIC سنگاپور با 1.8 میلیارد دلار و صندوق ابوظبی با 1.5 میلیارد دلار به ترتیب بیشترین سرمایه گذاری در اندونزی را داشته‌اند.  

حیدری‌زاده اضافه کرد: طبقه دارایی برترسال 2022 نیز به هج فاندها Hedge Fund اختصاص دارد که به میزان 500 میلیارد دلار توسط صندوق‌های ثروت ملی در این طبقه دارایی سرمایه‌گذاری شده است.

وی همچنین تصریح کرد: صندوق‌های ثروت ملی در سال جاری میلادی عملکرد بسیار ضعیفی داشته و در تمام طبقات دارایی، بازدهی منفی داشته‌اند؛ به طوری که صندوق ثروت ملی نروژ به عنوان بزرگترین صندوق ثروت ملی جهان بازدهی منفی 18.2 درصد را برای خود ثبت کرد.

رتبه هفدهم صندوق توسعه ملی در جهان

حیدری‌زاده در پایان افزود، صندوق توسعه ملی ایران با ۱۳۹ میلیارد دلار دارایی، رتبه هفدهمین صندوق‌های ثروت ملی جهان را کسب کرد؛ که با وجود شرایط سخت ناشی از تحریم، پیشرفت قابل قبولی محسوب می‌شود و امیدواریم این رتبه در سال‌های آینده بهبود یابد.

گفتنی است: وبینار "عملکرد صندوق‌های ثروت دنیا"، دوشنبه 10 بهمن 1401 به صورت برخط برگزار شد.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :