• En
  • چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

مدیر فناوری اطلاعات صندوق توسعه ملی، در وبینار "هویت دیجیتال"تشریح کرد:

60 راهکار هویت دیجیتال در کشور/ پیشرفت‌های مناسب کشور در زمینۀ احراز هویت غیر حضوری

60 راهکار هویت دیجیتال در کشور/ پیشرفت‌های مناسب کشور در زمینۀ احراز هویت غیر حضوری
حدود 60 راهکار در اکوسیستم هویت دیجیتال، اعم از سامانه‌های ملی، سخت افزارهای مختلف و گواهی الکترونیکی، تأیید هویت و مدیریت هویت دسترسی، هویت دیجیتال در حوزه بانکی و مدیریت اعتبارنامه‌ها در کشور وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سعید امینیان مدیر فناوری اطلاعات صندوق توسعه ملی، در وبینار "هویت دیجیتال" Digital Identity با اشاره به تاریخچه‌ی هویت دیجیتال گفت: با صدور و ثبت اولین گواهی ثبت تولد در سال 1853 در انگلیس، تاریخچه‌ی هویت در جهان شکل گرفت که پس از آن نخستین گواهینامه رانندگی در سال 1903، نخستین گذرنامه در سال 1920 ، نخستین شماره امنیت اجتماعی یا به عبارتی کد ملی فعلی در سال 1953 و نخسین هویت دیجیتال و رمزهای عبور در سال 1960 صادر شد.

وی با ذکر اینکه با شیوع شبکه اینترنت از سال 2000 بسته‌های حمایت از حریم خصوصی و هویت نیز مطرح شد، افزود: هویت، نمایشی از موجودیت یک فرد در قالب یک یا چند خصیصه است که او را متمایز از بقیه می‌کند که با نمایش خصیصه‌ها، هویت فرد به نوعی نمایش داده می‌شود؛ به طوری شامل اطلاعات فیزیکی اعم از قد و وزن ورنگ چشم تا شماره ملی و اثر انگشت و اسکن قرنیه می شود.

امینیان با بیان اینکه هویت هر شخص در بدو ورود به هر سازمانی به طور دقیقی بررسی می‌شود، گفت: در چرخۀ هویت دیجیتال اولین گام، ثبت نام فرد است که از طریق وارد کردن بخشی از خصیصه‌ها اعم از کد ملی و شماره تلفن همراه و در برخی موارد، ایمیل و یا حتی اثر انگشت است؛ در مرحله بعدی اعتبارسنجی امنیت ادعای مربوطه و پس از آن مشروعیت قانونی هویت باید تأیید و سپس به یک فرد واقعی متصل شود.

وی با اشاره به اشاعۀ فناوری‌های مدیریت احراز هویت، نظیر اثر انگشت و تشخیص چهره در گوشی‌های تلفن همراه، تصریح کرد: مساله اعتماد سازی در فضای سایبری هم اکنون یکی از بزرگترین چالش‌های این بخش است؛ چرا که اشخاص به صورت فیزیکی دیده نمی‌شوند و امکان استفاده از ربات یا نرم افزار بسیار است که به deep fake "هویت جعلی"معروف است که از آن در مسائل سیاسی و انواع کلاهبرداری استفاده می‌شود و در این خصوص نیز تنها راه شناسایی و مقابله با آن، هوش مصنوعی است.

فعالیت 200 میلیون دوربین نظارتی تشخیص چهره در چین

مدیر فناوری اطلاعات صندوق توسعه ملی، با اشاره به نتایج بررسی در 25 کشور جهان در خصوص توسعۀ هویت دیجیتال، اظهار داشت: هم اکنون فناوری تشخیص چهره در برخی کشورها به شدت افزایش یافته به طوری که از آن در فرودگاهها، فروشگاهها و خیابانها با اهداف امنیتی و کنترل ترافیک استفاده می شود، برای نمونه در سنگاپور سیستم هویت دیجیتال در قالب پلت فرمی در بیش از 500 شرکت دولتی استفاده می شود، در آمریکا نیز شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز آمریکا Delta Air Lines نیز از سیستم تشخیص چهره استفاده می کند؛ همچنین در چین نیز بیش از 200 میلیون دوربین نظارتی تشخیص چهره وجود دارد که طبق برنامه ریزی دولت چین، این تعداد به 400 میلیون دستگاه افزایش می یابد به طوری که هم اکنون مردم چین برای خرید تلفن همراه نیز مجبور به استفاده از سیستم احراز هویت تشخیص چهره هستند.

وی در ادامه در خصوص جایگاه هویت دیجیتال در کشور ایران، توضیح داد: حدود 60 راهکار در اکوسیستم هویت دیجیتال کشور اعم از سامانه های ملی، سخت افزارهای مختلف و گواهی الکترونیکی، تایید هویت و مدیریت هویت دسترسی، هویت دیجیتال حوزه بانکی و مدیریت اعتبارنامه‌ها در کشور وجود دارد.

امینیان در ادامه افزود: درحوزه سامانه های ملی، تعدادی سامانه ها برای احراز هویت شهروندان ایجاد شده است که سامانۀ "شاهکار" با تطبیق کد ملی شخص با سیم کارت، نمونه ای از این سامانه ها است که از دیگر سامانه های فعال در کشور می توان سامانه ثنا(ثبت نام الکترونیکی)، سماوا(سامانه ملی املاک و اسکان)، سجام(سامانه جامع اطلاعات مشترکان)، هدا(هویت دسترسی ایرانیان)، امتا (احراز مشتریان تجارت الکترونیکی) و نهاب-سرویس شهاب (نشانه هویت الکترونیکی بانکی) را نام برد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت و ریسک بالای هویت در حوزۀ دیجیتال بانکی، متناسب با نیازهای این بخش، راهکارهای اختصاصی زیادی نظیر استفاده از سخت افزارهای تشخیص هویت و تشخیص چهره و کارت های فیزیکی استفاده می شود؛ همچنین سخت افزارهایی برای نگهداری فرآیند های مرتبط با اعتبار نامۀ هویتی از زمان صدور تا ابطال، وجود دارد.

امینیان با اشاره به پیشرفت‌های مناسب کشور در زمینۀ احراز هویت غیرحضوری، گفت: از زمان شیوع کرونا، احراز هویت غیر حضوری به وجود آمد و شرکت‌های زیادی در این حوزه شروع بکار کردند؛ به طوری که ثبت نام در بسیاری از برنامه‌های کاربردی با استفاده از تصویر ویدئویی از شخص انجام می‌شود.

زیرساخت صدور گواهی الکترونیکی و امضای دیجیتال

وی با ذکر اینکه گواهی الکترونیکی یکی از مهمترین زیرساخت‌هایی است که در حوزۀ تجارت الکترونیک بحث اعتماد سازی هویت را به دنبال دارد، افزود: در ایران نیز مرکز صدور گواهی الکترونیکی از چند سال قبل راه اندازی شده و طبق آمار بیش از یک میلیون امضاء الکترونیکی توسط شرکت های مختلف صادر شده است و این امضاءها در نرم افزارهای مختلف استفاده می شود.

مدیر فناوری اطلاعات صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: از طرفی قانون تجارت الکترونیک کاملا" پشتیبانی می‌شود و در صورتی که شکایتی در خصوص امضای دیجیتال و تجارت الکترونیک رخ دهد؛ شعب ویژه ای برای رسیدگی به آنها در دادسراها تشکیل شده است.

حوزۀ رگولاتوری احراز هویت دیجیتال در ایران، جای کار بسیار دارد

همچنین برخی سامانه‌های مدیریت هویت ودسترسی است تحت عنوان "IAM"هستند که زیرساخت‌هایی برای مدیران فناوری اطلاعات در سازمانها فراهم می‌کنند که تمام مباحث مدیریت هویت را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به امضای سند نظام هویت معتبر در شهریور سال 1398 و واگذاری رگولاتوری آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: با وجود تمام این زیرساخت‌ها و پیشرفت های صورت گرفته، هنوز در حوزۀ رگولاتوری احراز هویت دیجیتال، جای خالی احساس می‌شود و در اکوسیستم هویت دیجیتال کشور، ساز و کار مناسبی برای اینکار دیده نشده است.

انتهای پیام/

yesپاورپوینت این وبینار

yesویدئو این وبیار

"صندوق توسعه ملی محلی برای کار دانش-پایه است؛

پس ما مفتخریم به اینکه یادبگیریم، به کار بندیم و یاد بدهیم"

امتیاز به خبر :