• En
  • چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

معاون منابع و مصارف صندوق در گفتگو با شبکه خبر؛

ورود مستقیم صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری در بخشهای بالادست نفت و گاز از 6 ماه گذشته+ویدئو

ورود مستقیم صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری در بخشهای بالادست نفت و گاز از 6 ماه گذشته+ویدئو
عضو هیأت عامل و معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی، با اشاره به اخذ مجوز مشارکت مستقیم صندوق در پروژه‌ها در یکسال اخیر، گفت: از 6 ماه گذشته صندوق به طور مستقیم وارد سرمایه‌گذاری به وِیژه در بخشهای پیشرو اقتصادی نظیر بالادست نفت و گاز شده است.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، علیرضا صالح عضو هیأت عامل و معاون منابع و مصارف صندوق، در برنامه زنده سلام خبرنگار (شبکه خبر)" ویدئو" در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر هدف اصلی از تشکیل صندوق توسعه ملی، گفت: در ابتدای برنامه پنجم توسعه مقرر شد؛ 20 درصد از فروش منابع نفت و گاز به صندوق توسعه ملی اختصاص یافته و سالانه 2 درصد نیز به آن افزوده شود که این میزان برای سال 1401 به 40 درصد افزایش یافت.

صالح در ادامه با بیان اینکه صندوق توسعه ملی متعلق به نسل فعلی و آینده است، تأکید کرد: نباید منابع صندوق صرف هزینه‌های جاری کشور شود؛ بلکه باید به عنوان ثروت‌های زاینده‌ی بین نسلی که متعلق به نسل حاضر و آینده است، استفاده شود.

وی با ذکر اینکه منابع حاصل از فروش نفت و گاز باید وارد صندوق شده و به سرمایه‌های زاینده تبدیل شود، گفت: ظرف مدت 11 سال گذشته، نزدیک به 40 میلیارد دلار از منابع صندوق توسط بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیر دولتی سرمایه‌گذاری شده است.

عضو هیأت عامل و معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی، با اشاره به اخذ مجوز مشارکت مستقیم صندوق در پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی در یکسال اخیر، گفت: از 6 ماه گذشته صندوق به طور مستقیم وارد سرمایه‌گذاری به وِیژه در بخشهای پیشرو اقتصادی نظیر بالادست نفت و گاز شده است.

10 درصد از سهم صندوق به دولت قرض داده می‌شود

صالح با اشاره به تصویب سهم 40 درصدی صندوق از منابع نفت و گاز در بودجه امسال، تصریح کرد: 10 درصد از این میزان با اذن مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهت مصارف دولت در زیرساخت‌های کشور برداشت می‌شود که به عنوان قرض صندوق به دولت بوده و طبق تضامین موجود، باید برگشت داده شود.

 معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی، در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر چگونگی اعطای تسهیلات، توضیح داد: در صورت پرداخت منابع صندوق به صورت ریالی، شاهد نابودی منابع صندوق در کوتاه مدت خواهیم بود؛ بنابراین طبق اساسنامه صندوق، طرح‌های صادرات محور که قادر به بازپرداخت تسهیلات به صورت ارزی باشند؛ در اولویت پرداخت تسهیلات صندوق قرار دارند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با حرکت به وجود آمده در دولت سیزدهم و تغییرات بنیادی در صندوق توسعه ملی، شاهد حفظ سرمایه‌های ملی و ایجاد ثروت برای نسل‌های آینده باشیم.

yesویدئو این خبر

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :