• En
  • شنبه 01 اردیبهشت 1403

بیانیه دومین همایش علمی "صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی"

  • 28 اردیبهشت 1401
  • 08:08
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
بیانیه دومین همایش علمی "صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی"
فرهاد همتی، دبیر هیأت عامل صندوق توسعه ملی، در دومین "همایش ثروت ملی و عدالت بین نسلی"، بیانیه‌ی این همایش را قرائت کرد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، دومین "همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی" در روز سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1401 در تهران برگزار شد.

در پایان این همایش بیانیه‌ای صادر شد که متن کامل آن در ذیل می آید.

بسمه تعالی

به فضل و عنایت خداوند سبحان و توجهات حضرت بقیه الله العظم ( عج ) دومین همایش علمی صندوق توسعه ملی با عنوان " صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی" درتاریخ بیست و هفتم اردیبهشت سال 1401 با حضور شخصیت های بلند پایه کشور، اساتید دانشگاه، مدیران بانکی و اندیشمندان و فعالان اقتصادی برگزار گردید و حاصل تعاطی افکار، سخنرانی های عالمانه و مقالات مطروحه در این همایش، در سه محور ذیل مورد تاکید قرار گرفت:

الف- در راستای اصلاح شیوه حکمرانی و مدیریت صندوق توسعه ملی

  1. با استیذان از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اساسنامه صندوق اصلاحات لازم اعمال گردیده و ساختار مدیریتی صندوق توسعه ملی از جمله ترکیب اعضای هیات امناء اصلاح شود.
  2. در حفظ و صیانت از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان امانت نسل های آینده تلاش گردد و حتی الامکان از تبدیل منابع ارزی صندوق به ریال برای اعطا و بازپرداخت تسهیلات خودداری شود مگر به صورت ریال ارزشگذاری شده بر مبنای یک ارز شاخص
  3. اختیارات هیات عامل صندوق توسعه ملی به منظور تسریع در خدمت رسانی و بهینه سازی نحوه مدیریت منابع و مصارف صندوق افزایش یابد.
  4. ضمن تلاش در جهت همراستایی و هماهنگی با سیاست ها و برنامه های اقتصادی دولت در مسیر دستیابی به رشد اقتصادی و پایدار، نگرش فعلی در مورد فلسفه وجودی و هویت صندوق توسعه ملی اصلاح گردیده و از مصرف منابع صندوق در بودجه جاری، بودجه عمرانی، فعالیت های بانکی، بیمه های اجتماعی و بنگاه داری (5ب) خودداری شود.
  5. از برداشت  اصل منابع صندوق توسعه ملی امتناع گردیده و در ازای آن، صندوق از محل سود فعالیت های اقتصادی خود در تامین بودجه کشور مشارکت نماید.

ب- در راستای تنوع بخشی به منابع صندوق توسعه ملی

  1. صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای حاصل از انفال و صادرات مواد خام معدنی دارای سهم باشد و میزان آن در قوانین بودجه سنواتی تعیین گردد.
  2. کلیه منابع برداشتی از صندوق توسعه ملی جهت تامین مالی طرح های ملی و حاکمیتی به صندوق مسترد شود و با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری (دام عزه) هر گونه برداشت از محل منابع صندوق توسعه ملی تسهیلات تلقی گردد.
  3. با استفاده از ظرفیت های صندوق توسعه ملی و اهرمی کردن منابع آن نسبت به جذب سرمایه گذاری خارجی اقدام شود.

ج- درراستای متنوع سازی سبد مصرف منابع صندوق توسعه ملی

  1. امکان مشارکت صندوق به صورت های مختلف ( تسهیلات و سرمایه گذاری) در طرح‌ها و پروژه های دارای بازده مناسب و با ترکیبی از منابع مالی صندوق ( ارزی-ریالی و ریال متصل به ارز) در راستای حمایت از تولید داخلی فراهم گردد.
  2. زمینه امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازارهای پولی و مالی داخلی و خارجی به منظور افزایش سود آوری صندوق میسر گردد.
  3. تمهیدات و ساز و کارهای لازم جهت تملک و ایجاد نهادهای پولی و مالی در داخل و خارج کشور به منظور استفاده از ظرفیت های نهادهای مذکور در راستای تحقق اهداف و برنامه های صندوق در نظر گرفته شود.
  4. ضمن شناسایی راهکارهای نوین در متنوع سازی مصارف صندوق توسعه ملی از تجارب موفق و روش های کارآمد صندوق های ثروت ملی در جهان استفاده گردد.
  5. با تلاش در جهت قاعده گذاری و ارتقاء انضباط مالی در مصارف صندوق توسعه ملی، نظارت بر نحوه مصرف منابع صندوق و میزان اثرگذاری آن تقویت گردد و ضمن جلوگیری از تعویق مطالبات صندوق توسعه ملی، به طور جدی وصول مطالبات صندوق پیگیری شود.
  6.  در راستای نامگذاری سال جاری به عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) حمایت از جهش در تولید دانش بنیان و زنجیره ارزش در تولید در اولویت کاری صندوق قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :