• En
  • شنبه 01 اردیبهشت 1403

رئیس دیوان محاسبات کشور در دومین همایش صندوق توسعه ملی و ثروت ملی:

صندوق توسعه ملی به خزانه دوم دولت تبدیل شده است/ بانک‌های عامل در بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی، عملکرد قابل قبولی ندارند

  • 27 اردیبهشت 1401
  • 15:15
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
صندوق توسعه ملی به خزانه دوم دولت تبدیل شده است/ بانک‌های عامل در بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی، عملکرد قابل قبولی ندارند
رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه صندوق توسعه ملی به خزانه دوم دولت تبدیل شده است، بر ایجاد تغییرات ساختاری در هیأت امنای صندوق تأکید کرد و گفت: اختصاص 60 درصد منابع بودجه به دولت و 40 درصد غیر دولتی، به معنای انحراف شدید در بودجه مصرفی صندوق است و باید اصلاح شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور و رئیس هیأت نظارت صندوق توسعه ملی در دومین همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی، گفت: شیوه‌ی وصول مطالبات صندوق توسعه ملی باید تغییر کند.

بذرپاش با بیان اینکه مأموریت اصلی این صندوق، حفظ ثروت ملی برای آیندگان است، گفت: بسیاری از انفال، نظیر زمین و معادن و منابع طبیعی نیز جزو ثروت ملی بوده و باید وارد صندوق شود، وی در ادامه افزود: در اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی این موضوع باید به طور دقیق دیده شود چرا که زمین و معادن نیز متعلق به آیندگان است و  اهمیت آن کمتر از نفت نیست.

بذرپاش با بیان اینکه مأموریت اصلی این صندوق، حفظ ثروت ملی برای آیندگان است، گفت: حسابرسی عملکرد پروژه‌های صندوق توسعه ملی در دستور کار دیوان محاسبات قرار گرفته است. 

وی در ادامه، جایگاه صندوق توسعه ملی در ساختار سیاسی را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون دبیرخانه هیأت امنا صندوق در سازمان برنامه و بودجه قرار دارد در حالی باید به صورت مستقل عمل کند.

مهرداد بذرپاش هشدار داد: صندوق توسعه ملی عملا به خزانه دوم دولت‌ها تبدیل شده که این اتفاق، اشتباهی راهبردی است.

 رئیس هیات نظارت صندوق توسعه ملی تأکید کرد که در اساسنامه  صندوق باید ترکیب هیأت امنا اصلاح شود و به گونه‌ای نباشد که بزرگترین مصرف کنندگان منابع صندوق توسعه ملی، اکثریت اعضاء هیأت امنا را در اختیار داشته باشند؛ این تعارض منافع باید حل شود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور عنوان کرد که بانک‌های عامل در بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی، عملکرد قابل قبولی ندارند. هزینه‌های گزاف، جاری و روزافزون دولت‌ها باعث شده به صورت مکرر درخواست برداشت از این صندوق نوسعه ملی ارائه شود که این دخل و تصرف، موجب بروز چالش شده است.

مهرداد بذرپاش با تأکید بر اینکه اساسنامه و ساختار و نوع عملکرد صندوق توسعه ملی نیازمند تغییرات اساسی است، افزود: تملک سهام بدهکاران کلان که سال‌ها از سررسید بدهی آنها گذشته و اقدام درخوری نداشته‌اند، یکی از روش‌های پیشنهادی است. همچنین با همه احترامی که برای سازمان برنامه و بودجه قائلم، اما نباید دبیرخانه صندوق توسعه ملی در  سازمان برنامه و بودجه باشد.

 رئیس هیات نظارت بر صندوق توسعه ملی گفت: شکست حساب ذخیره ارزی باید به عنوان یک عبرت مورد توجه باشد؛ ۱۰ سال از آغاز به کار صندوق توسعه ملی می‌گذرد که امیدوارم در آینده موجب افتخار شود.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :